6 pandemicznych zmian w marketingu

Poprzedni 2020 rok był zdecydowanie inny. Wiemy już na pewno, że świat prędko nie wróci do dawnej normalności. Jakie wnioski możemy wyciągnąć z poprzecinanych pandemią miesięcy? Czy marketing się zmienił tak, jak świat? A jeśli nie, to czy powinien się zmienić?

1. Marketing zaczyna się od poznania ludzi, klientów.

Dziś rozdzielczość tego zdania jest zbyt mała. Dzisiejszy marketing powinien się zaczynać od poznania Twojego segmentu klientów, poznania nie tylko ludzi, którym możesz coś zaoferować, ale tych którzy na tę ofertę mogą zareagować. Marki muszą komunikować się bardzo precyzyjnie, kierując reklamy do konkretnych konsumentów w oparciu nie tylko o to co jest dla nich najważniejsze, ale zwłaszcza o ich sytuację. Osławiona persona nie jest już tylko wyznacznikiem, jest dziś konkretną osobą ze swoimi zaletami, wadami, przyzwyczajeniami i portfelem.

2. Konkurujesz z konkurencją.

Cyfrowa rewolucja, o jakiej mówiło się od 10 lat, w 2020 została wybitnie przyspieszona. Dzisiejsza konkurencja to nie tylko segment rynku, to również doświadczenie klienta. Lepiej, skuteczniej, łatwiej zaplanowane i narysowane przyciąga więcej klientów. Personalizacja jest kolejnym argumentem za skorzystaniem z oferty.

3. Klienci liczą na to, że masz to, czego potrzebują.

Te czasy mamy już za sobą. Dziś to na głowie sprzedawcy jest dokładna wiedza, czego klient chce. Pozyskanie tej wiedzy jest już możliwe, tylko wymaga umiejętności zarządzania możliwymi do pozyskania danymi.

4. Ważne są relacje.

Jeszcze nie dawno relacje z klientem były ważne. Dziś są niezbędne. Nie chodzi tylko o spijanie sobie z dziubków. Chodzi o transparentność, uczciwość i zaufanie.

5. Zwinność i reaktywność.

Zmienność dzisiejszego świata jest tak wielka, że umiejętność dostosowania się do statusu dnia dzisiejszego jest zwyczajną koniecznością. Pub pełen uśmiechniętych i przytulonych do siebie ludzi może budzić tęsknotę ale nie wygląda realnie.

6. Musisz mieć świetne produkty.

Tak, ale dziś to nie wystarczy. Świetne produkty muszą być uzupełnione o wartości. Marka bez wartości jest jedynie fabryką, producentem. Choć jakość, wygoda i cena nadal mają duże znaczenie, czynniki takie jak zrównoważony rozwój, zaufanie, etyczne zaopatrzenie i odpowiedzialność społeczna są coraz ważniejsze dla tego, jak konsumenci wybierają swoje produkty i usługi.

Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego zarządzania marką. Sprawca zmaterializowanej szkłem użytkowym marki overpremium KROSNO D'SIGN. Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”. Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku. Prawdopodobnie jedyny strateg, który swoją zmaterializowaną strategię może oglądać w muzeum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *