Przepowiednia na 2023

Chyba już czas zabawić się we wróżkę. Jak co rok.

Pamiętacie jak chyba przez 5 lub więcej lat przepowiadano że już zaraz, za chwilkę nadejdzie rok mobile? W końcu nadszedł, ale znacznie później niż wszystkie możliwe, nawet najbardziej ostrożne przewidywania. I dalej nikt nie ma pewności czy rzeczywiście mobile został królem. Ze smartfonów świat korzysta więcej niż kiedykolwiek, używa go do znacznie większej liczby rzeczy, ale wciąż jest całkiem sporo rzeczy, których smartfon nie potrafi zastąpić. Smartfonom udało się zawojować rynek zdjęć (ale nie spowodowało to upadku Canona i Nikona), udało się przejąć gros ruchu SoMe, ale wciąż do poważniejszych zadań siadamy do komputera.

METAVERSE

Skoro jesteśmy przy smartfonach to zmierzmy się z tegorocznym tematem – metaverse. Moim zdaniem oczekiwania dot rozwoju tego świata są przesadzone i szybko nadzieje w nim pokładane się nie ziszczą. Mimo tego, że znawcy wieszczą, że metaverse się sprofesjonalizuje. Na razie jedna z platform, Decentraland w październiku notował 38 aktywnych użytkowników dziennie, co daje mniej niż 14 000 użytkowników rocznie. Zestawiając to z wyceną platformy sięgającą $1 300 000 000 uprawnione wydaje się twierdzenie o umiejętnie napompowanej bańce, która albo się szybko pozbiera, albo pęknie topiąc kilku inwestorów. Nieco lepiej ma się Sandbox (też wart ponad miliard $), ale 522 użytkowników/dzień też nie brzmi oszołamiająco. Zatem nie. Rok 2023 nie będzie rokiem Metaverse. Jeszcze nie.

Obecność PKO BP w Decentralandzie raczej niczego nie zwiastuje, jest moim zdaniem bardziej wybrykiem niż jaskółką.

AI

Nieco inaczej i lepiej ma się sprawa AI. Modne dziś zabawy w zautomatyzowane pisanie tekstów (na platformie openai.com) czy przeróbki zdjęć, renderowanie światów już dziś mogą sporo ułatwić. Mogą też odebrać trochę pracy ludziom. Poniżej moja wróżbiarska zabawa ze sztuczną inteligencją, która okazała się politycznie dyplomatyczna w odpowiedziach 😉

OpenAI

LEGALNE ZIOŁO

W październiku 2022 r. niemiecki minister zdrowia Karl Lauterbach stwiedził, że wierzy, że niemieckie podejście – legalne kupowanie i spożywanie marihuany – rozszerzy się na całą Europę. Wierzycie w to?

ZAMIAST KLIMATYZACJI

Europa coraz silniej dostrzega braki energii. Dziś, teraz, w grudniu jest nam zimniej. W lecie będzie cieplej. Może, jak Francuzi zaczniemy malować dachy na biało by oszczędzić energię, mniej używać klimatyzacji i w sposób naturalny spowodować by domy tak się nie nagrzewały. A może, jak Sewilla skorzystamy z dobrodziejstw perskiego wynalazku sprzed 1000 lat, podziemnych, wodnych kanałów chłodzących ulice?

ZAKAZ LOTÓW

W kwietniu 2022 Francja ogłosiła, że zakaże lotów krajowych pomiędzy miejscami, do których można dojechać (pociągiem) w mniej niż dwie i pół godziny. Pomysł zyskał na tyle duże poparcie, że nie zdziwię się gdy przekształci się w europejską regulację.

PRACOWNICY

W Europie będzie pracować coraz więcej osób spoza niej. Braki kadrowe, szczególnie w segmencie IT, są na tyle dotkliwe, że nasz kontynent nie ma wyjścia, musi otworzyć się na zatrudnianie osób spoza Europy. Niezależnie europejscy pracownicy coraz bardziej chcą decydować nie tylko u kogo, z kim pracują. Chcą decydować kiedy są w pracy. Sprzyja temu zainteresowanie czterodniowym tygodniem pracy.

PRZYTULA(SADZE)NIE DRZEW, BO CO2

Jak się okazuje tak modne sadzenie lasów jest pożyteczne, jest marketingowo i sprzedażowo skuteczne, ale wiele w sprawę zanieczyszczenia świata nie wnosi. Drzewa pochłaniają mniej CO2 niż się wydaje. Potrzeba innych, rozproszonych sposobów na pochłonięcie nadprodukcji CO2. Na przykład specjalnych paneli fotowoltaicznych, sztuki ulicznej, czy ubrań. To i tak niewiele w stosunku do potrzeb, ale każdy mały kroczek ma znaczenie.

SUBSKRYPCJA WSZYSTKIEGO

Subskrypcja wydaje się dziś niezłym pomysłem na ograniczenie konsumpcji i niszczącej środowisko nadprodukcji. Pomysły subskrybowania światła w domu, prania z wirowaniem (Bosch, Miele), czy lepszego przyspieszenie samochodu (Mercedes) dziś wydają się producenckim żartem. Przyzwyczaimy się i zaakceptujemy taki model. 2023 będzie rokiem oswajania się z takim podejściem.


Te wszystkie zwroty akcji silnie odbiją się na biznesie reklamowym, na marketingu, na komunikacyjnej uczciwości. Dziś opłaca się i będzie się opłacał przedrostek eko, co widać po kilku powyższych zjawiskach. Pewną zmianą podejścia będą subskrypcje, choć widać w trendach: chęć posiadania oddaje miejsce niezależności, nieprzywiązywaniu się od rzeczy. Metaverse dla niektórych może być źródłem przychodów, ale pewnie bardziej dla twórców treści (obrazy, słowa, animacje) niż dla marketerów. Sztuczna inteligencja zaś ma realne szanse stać się zagrożeniem jak i wsparciem.

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.