Podoba się vs. rozumiem czyli Karim Rashid dla KROSNO D’SIGN

Karim Rashid, KROSNO D'SIGN, Święta Geometria (Sacred Geometry) czyli ekskluzywna kolekcja szkła projektu designerskiej gwiazdy stworzona dla wielkiej polskiej marki.

Wpis z 8 lutego 2019 (aktualizacje na końcu tekstu)

Muzeum. Wchodzą trzy pary. Jedna zatrzymuje się pod obrazem Leonardo da Vinci, druga przystaje w pobliżu Renoira, trzecia kontempluje Picassa. Pomiędzy nimi, na dziwnym, zbitym z trójkątnych listewek obrotowym krześle wolno kręci się tajemnicza postać ubrana w białą bluzę z kapturem.

Powoli wstaje, podchodzi do jednej z par i pyta:

– Podoba się Państwu?

Ci zaskoczeni, odpowiadają, że nie, ale są zaciekawieni kształtem jaki udało się uzyskać za pomocą jednej kreski.

– Niech Państwo spojrzą na to płótno Leonarda, mówi i ciągnie ich w drugą część sali, pokazuje ten sam kształt, tym razem przywodzący na myśl zupełnie inne skojarzenie. Potem prowadzi ich do Renoira i znów pokazuje podobną linię ukrytą w obrazie.

– Widzą Państwo dlaczego te różne obrazy, różnych mistrzów znalazły się jednej sali? – głośno zwraca się do wszystkich obecnych par.

Zapada pełna zaskoczenia cisza.

– A teraz zostawię Państwa z krzesłem stojącym w tej sali, zbudowanym w oparciu o ten sam wzór, sklepieniem, które dzięki temu rytmowi nadanemu przez identyczny kształt hipnotyzuje i płaskorzeźbie na drzwiach – oznajmia i nie ujawniając okrytej kapturem twarzy wychodzi.


Święta geometria – nauka, filozofia, pojęcie, teoria? Bez względu na klasyfikację tego sformułowania to słowa, które określają uniwersalne wzorce stosowane w projektowaniu wszystkiego co nas otacza. Te wzorce, jak kreskę, linię, drogę w opisanej wyżej scenie najczęściej spotykamy w architekturze, sztuce i przyrodzie. Ta sama geometria, matematyczne proporcje, swoista harmonia występuje również w muzyce, charakteryzuje światło, a nawet kosmos. Te wzorce animują nasz świat fizyczny tak, jak tradycje duchowe wierzą, że dusza ożywia ciało.

Umiejętność dostrzeżenia tych wzorców jest kluczem do zrozumienia sztuki i otaczającego nas świata. Kształty, wzory i kompozycje wizualne mogą uwodzić nasze oczy, jednocześnie urzekając naszą wyobraźnię. Mogą być wzruszająco emocjonujące, budzące podziw, mogą w końcu sprawiać, że ludzie naturalnie kojarzą je z transcendencją, czy duchowością. Pod tym rytmem wzorów kryją się również relacje, które da się zmierzyć, ponumerować, replikować i definiować. Ta matematyczna i ezoteryczna dziedzina dociekań i obserwacji została nazwana świętą geometrią. Jak ją już dostrzeżesz, oświeci cię, zachęcając do zmiany sposobu patrzenia na świat.

Istnieją trzy poziomy tworzące świętą geometrię:

  • Pierwszy jest reprezentowany przez okrąg – uniwersalny archetyp jedności, całości i zakończenia, czysty przepływ energii. Ten numer jeden (oraz okrąg) jest podstawą każdej innej liczby i kształtu.
  • Drugi jest reprezentowany przez linię lub przez dwa połączone ze sobą okręgi (zwane Vesica Piscis). Ta relacja/liczba/kształt opisuje konieczną równowagę biegunowości (mężczyzna/kobieta, światło/ciemność), która jest sercem całego istnienia.
  • Trzeci jest reprezentowany przez trójkąt. Jest to uniwersalny archetyp równowagi, siły i stabilności. Symbolizuje trójcę ciała/umysłu/ducha.

Skąd ta ezoteryczność tu na blogu poświęconym reklamie, komunikacji i strategii?

W kwietniu 2018 pojechałem pooglądać sobie trochę designerskich kształtów, wzorów, kuchni, mebli itp., na Salone del Mobile do Mediolanu. Salone del Mobile to targowa część Milano Design Week – największego na świecie wydarzenia poświęconego wzornictwu, sztuce. To festiwal designerów, artystów, jedna wielka instalacja artystyczna tworzona pod auspicjami wielkich marek.

Przywiozłem stamtąd myśl, która dziś materializuje się powstaniem nowej marki i pierwszej kolekcji pod jej szyldem. Kolekcji o nazwie SAKRED (właśnie od świętej geometrii) autorstwa Karima Rashida wyprodukowanej przez KROSNO Glass. SAKRED swoimi kształtami nawiązuje do trzech podwalin Sacred Geometry: okręgu, linii i trójkąta, energii, relacji i równowagi.

SAKRED to kolekcja, która rozpoczyna designerską drogę marki KROSNO D’SIGN.

Karim Rashid to, moim zdaniem, designer na miarę naszych niespokojnych czasów, osoba z wyjątkową umiejętnością łączenia krzykliwych, może nawet niespokojnych barw z rytmem i uspokajającą powtarzalnością. Taka jest też jego kolekcja szkła i w takim tonie są aranżacje zdjęć kolekcji.

KROSNO D’SIGN by Karim Rashid

Natomiast marka, jaką Karim otwiera, to zupełnie nowy rozdział w historii KROSNO Glass. Pod jej opiekuńczymi skrzydłami znajdą się produkty z najwyższej półki, trudno dostępne i bardzo drogie, starannie zaprojektowane i wykonane. Produkty, które opowiadają historię zarówno swojego twórcy jak i firmy, która je wyprodukowała.

Warto znać tę historię. Chociażby po to, aby rozumieć dlaczego kieliszki, karafki, wazony, szklanki Karima wyglądają tak, a nie inaczej i po to, aby nie ulegać pokusie zbyt łatwej oceny: ładne/brzydkie.

Stworzenie marki z wysokiej półki zawsze było moim marketingowym marzeniem, które dziś się spełnia. KROSNO D’SIGN to blisko rok mojej ciężkiej pracy nad samym brandem jak i znalezieniem i namówieniem do współpracy zarówno designera jak i samego – znanego wszystkim Polakom KROSNA. KROSNA, którego (podobnie jak CPN) nie trzeba przedstawiać Polakom, ale trzeba o nim we właściwy i odpowiednio wysublimowany sposób opowiedzieć światu. Np. za pomocą Sacred Geometry, Karima Rashida i kolekcji Sakred.

To nie wszystko co się wydarzy pod tym brandem. Kolejne odsłony już w kwietniu 2019. Stay tuned!


Metryczka zdjęć:

zdjęcia: Tomek Albin, dyrektor kreatywny Łukasz Napolski, stylizacje Zuzanna Piętkowska & Agata Kleczkowska, strategia GreyWolf Strategies i ja, agencja Fastline Advertising


Update:

O projekcie, nowej marce KROSNO D’SIGN, współpracy KROSNO Glass SA z Karimem Rashidem pisze wiele wielkich mediów, najważniejsze, międzynarodowe poniżej:

  1. Dezeen
  2. Elle Decoration.ru
  3. Archidea
  4. Collateral
  5. Sightunseen
  6. Octogon.hu
  7. Illustrarama.com
  8. Kuaibao.qq.com
  9. The latest
  10. Casastileweb.it
  11. Hannengclub
  12. Altervista.org
  13. 3 Novices Chennai
  14. Dexigner.com
  15. Qdaily.com

W Polsce też temat jest dość popularny:

  1. Vogue Polska
  2. Polityka
  3. Exspace 1
  4. Exspace 2
  5. Design Alive
  6. Weranda.pl
  7. Heliotrop Vintage
  8. Dobrze Mieszkaj
  9. PlnDesign
  10. F5
  11. Dekorianhome.pl
  12. Elle
  13. Gazeta.pl
  14. Developres24
  15. DW
  16. msn.com

Bardzo ważna aktualizacja. Praca Łukasza Napolskiego i fotografie Tomka Albina zostały nominowane do KTR w kategorii PHOTOGRAPHY!!! Szacun Panowie!

Aktualizacja grudzień 2019


Aktualizacja lipiec 2020

Wystawiona kolekcja została opisana 1:1 strategią marki i tego produktu.

Wystawa kolekcji w muzeum Good Design w Atenach

Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition
Sakred GoodDesign Awards exhibition

Aktualizacja z 11 maja 2021.

Ponad dwa lata po launchu kolekcja SAKRED została finalistą konkursu 2021 NYCxDESIGN Awards!

Tegoroczna ceremonia wręczenia nagród NYCxDESIGN, którą poprowadzi redaktor naczelna magazynu Interior Design Cindy Allen, będzie transmitowana na żywo w DesignTV w poniedziałek, 17 maja i we wtorek, 18 maja. Transmisja będzie prowadzona również na Facebooku Interior Design.


Aktualizacja z 18 maja 2021

Kolekcja Sakred zdobyła nagrodę NYCxDESIGN AWARDS w kategorii tabletop.

Aktualizacja 4 lipca 2022

O kolekcjach spod marki KROSNO D’SIGN pisze polski Vogue w artykule „Uwaga szkło! Najciekawsze kolekcje polskich projektantów

KROSNO D'SIGN, kolekcja PRIMITIVO By Jan Kochański
KROSNO D’SIGN, kolekcja PRIMITIVO By Jan Kochański
Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.