Najcenniejsze marki na świecie a.d. 2019

Od 20 lat Interbrand, co rok publikuje ranking największych, najbardziej wartościowych marek globalnych.

Od kilku lat kilka marek przyzwyczaiło nas do tego, że okupują pierwsze miejsca. Niemniej 20-letnia historia rankingu pokazuje coś więcej. Pokazuje wyraźną zmianę otaczającego nas świata, pokazuje to jak wielkie znaczenie mają dziś marki technologiczne. W 1997 roku prym wiodły General Electric, dwie marki paliwowo-energetyczne, farmacja i motoryzacja. W pierwszej dziesiątce pojawiły się tylko trzy marki zajmujące się technologiami informatycznymi: Microsoft, Intel i japońskie NTT.

W 1997 roku w pierwszej dziesiątce marki Amerykańskie zajmowały 6 miejsc i dzieliły się miejscami z Holandią, Japonią i Szwajcarią, dziś zajmują ich 8, dwie oddając Chinom.

W pierwszej dziesiątce w 2019 roku pozostała tylko jedna marka farmaceutyczna i jedna paliwowo-energetyczna.

Zerknijmy na te ponad 20 lat skompresowane do nieco ponad 30 sekund:

 

i zestawmy to z najbogatszymi na świecie:

 

Wyraźnie widać dominację amerykanów.

Co ciekawe, nie zawsze wielkość prywatnego majątku pokrywa się z wartością marki. Jakiś związek można dostrzec u Bezosa (Amazon), Gatesa (Microsoft), Zuckerberga (Facebook) czy u Page’a (Google), niemniej nie zawsze wzrost ich majątku jest wprost proporcjonalny do wzrostu wartości firmy, z którą są często utożsamiani.

BrnadDoctor.pl-Interbrand-cumulative-brand-value-of-the-100-best-global-brands

Bezpośrednie zestawienie roku 2001 i 2019 pokazuje jak wiele się zmieniło.

Wielkość całego koła obrazuje wielkość rynku – wzrost z 988 287 miliona dolarów do 2 130 930 miliona dolarów.

Widać jak np. niewiele zmieniła się wartość Coca-Coli, co stało się z Marlboro, czy jak bardzo urosły marki ekskluzywne (np. Chanel, Gucci), jakie przetasowania zaszły na rynku modowym (GAP w 2001, H&M i Zara w 2019).

źródła: 
dane Interbrand
animacje Ranking The World

Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego zarządzania marką. Sprawca zmaterializowanej szkłem użytkowym marki overpremium KROSNO D'SIGN. Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”. Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *