Od 20 lat Interbrand, co rok publikuje ranking największych, najbardziej wartościowych marek globalnych.
Od kilku lat kilka marek przyzwyczaiło nas do tego, że okupują pierwsze miejsca. Niemniej 20-letnia historia rankingu pokazuje coś więcej. Pokazuje wyraźną zmianę otaczającego nas świata, pokazuje to jak wielkie znaczenie mają dziś marki technologiczne. W 1997 roku prym wiodły General Electric, dwie marki paliwowo-energetyczne, farmacja i motoryzacja. W pierwszej dziesiątce pojawiły się tylko trzy marki zajmujące się technologiami informatycznymi: Microsoft, Intel i japońskie NTT.
W 1997 roku w pierwszej dziesiątce marki Amerykańskie zajmowały 6 miejsc i dzieliły się miejscami z Holandią, Japonią i Szwajcarią, dziś zajmują ich 8, dwie oddając Chinom.
W pierwszej dziesiątce w 2019 roku pozostała tylko jedna marka farmaceutyczna i jedna paliwowo-energetyczna.
Zerknijmy na te ponad 20 lat skompresowane do nieco ponad 30 sekund:
i zestawmy to z najbogatszymi na świecie:
Wyraźnie widać dominację amerykanów.
Co ciekawe, nie zawsze wielkość prywatnego majątku pokrywa się z wartością marki. Jakiś związek można dostrzec u Bezosa (Amazon), Gatesa (Microsoft), Zuckerberga (Facebook) czy u Page’a (Google), niemniej nie zawsze wzrost ich majątku jest wprost proporcjonalny do wzrostu wartości firmy, z którą są często utożsamiani.
Bezpośrednie zestawienie roku 2001 i 2019 pokazuje jak wiele się zmieniło.
Wielkość całego koła obrazuje wielkość rynku – wzrost z 988 287 miliona dolarów do 2 130 930 miliona dolarów.
Widać jak np. niewiele zmieniła się wartość Coca-Coli, co stało się z Marlboro, czy jak bardzo urosły marki ekskluzywne (np. Chanel, Gucci), jakie przetasowania zaszły na rynku modowym (GAP w 2001, H&M i Zara w 2019).
źródła: dane Interbrand animacje Ranking The World