Nowe WP = rewupeing

Jaka jest strategia wp.pl? Czytając ze spotów – jesteśmy uniwersalni. Czy o to właśnie chodziło?

Wirtualna Polska (wp.pl) od dziś, od północy ma nowe logo, nową stronę główną i nowe dziennikarskie podejście.

rewupeing

Najpierw się wytłumaczę – poniższe nie jest żadną osobistą wycieczką do kogokolwiek. Wiem z autopsji jak trudno jest przekonać do dobrej i odważnej kreacji, wiem że każda prezentacja na zarządzie kończy się kompromisem. Oddaję honor za to, że udało się w ogóle tę kampanię odpalić. Następne będą lepsze (pod warunkiem, że ta przyniesie spodziewane efekty, spełni założenia).

Zacznijmy od logo. Od chwili, kiedy je zobaczyłem nie mogłem pozbyć się myśli, że skądś je znam. Okazało się, że mam je przed nosem! To symbol (logo) Microsoft Word for Mac 2003:

Word-Mac_oryg Word-Mac_red

A tu nowe logo WP

WP-2014logo

Trochę podobne? Szkoda, że w filmie opowiadającym kulisach powstawania znaku nie pokazano monitora projektanta 🙂

Ale darujmy sobie złośliwości. Ważne, że jest nowocześniej. Nie rozumiem po co ta perspektywa, próbuję się domyślać, że intencją było raczej uwypuklenie W i schowanie P, ale to tylko domysły i tłumaczenie autora.

Kampania reklamowa, co do której mam kilka wątpliwości też mi coś przypomina. Chwilę po czasach mojej pracy dla o2 bardzo podobną propozycję miało BBDO dla Pudelka, ale ta propozycja nie ujrzała światła dziennego bo… No właśnie, do dziś nie wiem czemu.

Zerknijmy na spoty.

Najpierw teasery:

i właściwy spot:

I tu zaczyna się mój największy kłopot. Spoty na odległość emanują zarządowym kompromisem, co każdej, tej również, kreacji szkodzi.

Nie lubię tych spotów jeszcze z innego powodu – jaką legitymację do nut patriotycznych ma wp? Że to polska firma? Że z polską historią? Czy, że Polska w nazwie? Nie, to dla mnie za mało. Nie lubię komercjalizowania patriotyzmu i tak jak nie podoba mi się solidaryca na plakatach Inter Marche, tak nie widzę żadnego powodu dla grania na tych strunach i w tym przypadku.

Tym bardziej mi się to nie podoba, że pointa jest „wirtualna”. Zapominalskim przypomnę, że słowo wirtualny oznacza również nieprawdziwy, wymyślony. Zatem mam rozumieć, że newsy i artykuły na wp są nieprawdziwe?

25810_large

Zatem jaka jest strategia wp? Co wynika z odświeżenia strony głównej, zmiany logotypu i komunikacji OOH i telewizyjnej? Wybaczcie proszę – moim zdaniem wynika tylko tyle, że przyszło nowe. I niewiele więcej. A to już wiadomo od chwili sprzedania wp do o2 🙂

A gdzie wizerunek? Gdzie atuty połączonych wp i o2? Oczywiście bardzo trudno jest zbudować komunikat reklamowy dla medium – gazety, portalu, czy telewizji. No bo jak pokazać różnorodność informacji, umiejętność trafienia do różnych grup docelowych, zaspokajania różnych gustów? To nie jest łatwe. Niemniej światowe przykłady pokazują, że jest to możliwe. Poniższy, opisywany już przeze mnie w kwietniu, doskonale to ilustruje. Nawet kolor się zgadza 🙂

Tak, wiem – łatwiej jest krytykować patrząc z zewnątrz.

Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego zarządzania marką. Sprawca zmaterializowanej szkłem użytkowym marki overpremium KROSNO D'SIGN. Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”. Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku. Prawdopodobnie jedyny strateg, który swoją zmaterializowaną strategię może oglądać w muzeum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *