znowu pytanie o przyszłość…

Zająłem się #socialmedia, trochę już o tym (np. tu) napisałem, no i się zaczęło. Nie, nie mam pretensji o pytanie – co się stanie z mediami społecznościowymi, jaka jest ich przyszłość?

Problem w tym, że nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Ale dokonam śmiałej próby – google to zapamięta, więc nie będzie kłopotu żeby za kilka lat sprawdzić, czy miałem rację 🙂

Jako zjawisko socialmedia będą się rozwijać. I sądząc po tym, jak to wygląda dziś, ten wzrost będzie bardzo dynamiczny. Wcześniej, czy później większość (może nawet 90%?) znajdzie się na facebooku, co spowoduje że nasza-klasa będzie musiała się mocno przedefiniować, twitter stanie się niszowy. Rodzime serwisy typu flaker, blip, pinger, fotka itd. będą trwały tylko dzięki integracji z facebookiem i ze sobą nawzajem.

Przyszłością jest otwarte API i integracja wszystkiego – tak będą się zachowywali tworzący kontent. Marketerzy skuszenie możliwościami i efektem masy facebooka tam skoncentrują swoje kampanie i wydatki. FB będzie nr 1, przynajmniej przez następne kilka lat.

Numer 2, twitter przejmie kilka funkcjonalności z innych rozwiązań komunikacyjnych:

  • – ma szansę zastąpić smsy (jeśli wprowadzi możliwość łatwej i zupełnie prywatnej komunikacji pomiędzy dwoma osobami),
  • – może zastąpić telemarketing – już dziś nie ma problemu by mógł pełnić funkcję call center
  • – będzie osią obsługi klienta dla dużych firm.

Powstanie mnóstwo kolejnych aplikacji pozwalających agregować wszystkie mikro/makro/blogo/społeczno/serwisy, ale mające mnóstwo funkcji badawczo statystycznych – aplikacji do użytku profesjonalnego (dla korporacji) oraz tych dla małych i mikroprzedsiębiorstw i wreszcie dla zwykłych ludzi. To spowoduje, stopniowe odzwyczajanie się od produktu jakim jest przeglądarka internetowa.

Internet stanie się medium pozyskującym budżety równe telewizyjnym, lecz nigdy nie będzie miał takich jak TV barier wejścia. W związku z tym będzie coraz bardziej zaśmiecony. Od bezwartościowych, tanich treści po superkampanie z pokaźnymi budżetami. Te ostatnie będą integrowały aktywność internetową z marketingiem tradycyjnym. Będziemy świadkami i uczestnikami pierwszych aktywności na prawdę obejmujących wszystkie dostępne media i środki. Jeśli nie dokona tego marketer, zrobi to kino (w znaczeniu przemysłu, a nie ekranu).

Najbardziej pożądanym zawodem w agencji reklamowej będzie programista…

Co będzie dalej? Nie wiem, ale się tego boję. A Wy? Co o tym sądzicie?

Czy na prawdę nadchodzi czas wszechdominacji SocialMediaInternetu?

___

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

2 komentarze

  1. A co jeśli media społecznościowe nie zagarną tak wielkiej części tortu jak zamierzają? Co z ludźmi nie podłączonymi codziennie do FB czy Twittera? Trzeba będzie znaleźć sposób na tych, którzy potrzeby społeczne mają niewielkie, mało piszą, rzadko się kontaktują z innymi. Albo się ich „nauczy współżycia”, albo podsunie zabawkę będącą odpowiedzią na ich potrzeby. Myślę, że oba trendy będą kontynuowane, choć pierwszy jest łatwiejszy, to bardziej pożądany jest rozwój drugiego.

  2. To raczej pytanie do naszych telekomów… Czy w końcu zechcą łaskawie zmienić cenniki dostępowe do internetu. Social media to bezustanna komuikacja w obie strony i praktycznie wszędzie. Więc jeśli nasi operatorzy będą blokowali mobilny dostęp za pomocą cenników, a IMO będą… to social media w Polsce dostaną zadyszki…

    Natomiast pytanie o API jest bardzo istotne… Natomiast patrząc co się dzieje w tym temacie… Zgroza.

    Tak na szybko tyle:)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.