facebook vs google – ciąg dalszy…

Najpierw kilka faktów:

  1. 22 tygodnie temu (23 października 2009) napisałem, że facebook przegania google
  2. 15 go marca hitwise podał statystyki udziałów rynkowych google i facebooka
  3. 19 go marca pingdom pisze, że i owszem, może się zbliżył, ale tylko w USA…

Za pingdom przedrukowuję tabelkę rankingową:

Państwo Internauci Facebook Twitter Google Serwis #1
Chiny 360,000,000 poza 500 371 3 baidu.com
USA 227,719,000 2 12 1 google.com
Japonia 95,979,000 30 20 2 yahoo.co.jp
Indie 81,000,000 4 11 1 google.co.in
Brazylia 67,510,400 16 18 1 google.com.br
Niemcy 54,229,325 3 11 1 google.de
Wlk. Brytania 46,683,900 2 10 1 google.co.uk
Rosja 45,250,000 20 40 4 yandex.ru
Francja 43,100,134 2 46 1 google.fr
Korea Płd. 37,475,800 5 19 4 naver.com
Iran 32,200,000 58 poza 500 1 google.com
Włochy 30,026,400 2 30 1 google.it
Indonezja 30,000,000 1 12 2 facebook.com
Hiszpania 29,093,984 2 19 1 google.es
Meksyk 27,600,000 4 22 1 google.com.mx
Turcja 26,500,000 2 26 1 google.com.tr
Kanada 25,086,000 2 11 1 google.ca
Filipiny 24,000,000 1 10 3 facebook.com
Wietnam 21,963,117 8 192 1 google.com.vn
Polska 20,020,362 8 118 1 google.pl
Świat 1,733,993,741 2 12 1 google.com

Po co to całe rozważanie i dlaczego uważam, że to istotna informacja?

Powód jest prosty – wyraźnym trendem światowym (ale również polskim) jest zwrot ku serwisom społecznościowym – konkretnie ku jednemu z nich. Facebook, który jest de facto internetowym systemem operacyjnym, pokazuje treści, którymi jesteśmy zainteresowani, bo sami je wybraliśmy! Dokonaliśmy tego wyboru uznając za facebookowych znajomych takie a nie inne osoby, zostając fanami określonych serwisów i zapisując sie do określonych grup.

Oczywiście jest cała rzesza osób, które mają „zafanowane” tysiące stron i są znajomymi tysięcy osób. Nie wierzę, że Ci ludzie to wszystko czytają i śledzą. Te osoby traktują facebooka zasięgowo. Ja tego nie rozumiem. Dla mnie fb to miejsce jakościowe i wyłącznie takie.

Cała rozgrywka pomiędzy wyszukiwaniem, a społecznościówką bardzo mi przypomina słynną już kampanię MC vs. PC – stąd taka ilustracja do tego wpisu 🙂 W tej grze nie ma zwycięzcy. Dla obydwu jest  miejsce i każdy z graczy ma swoich fanów i przeciwników.

Podsumowując:

Facebook będąc systemem uniwersalnym (wbrew regułom strategii?) zaspokaja gusta zasięgowe i jakościowe. Tym samym swoją uniwersalnością stał(je) się konkurentem uniwersalnego googla. Czy to oznacza, że w internecie prawa marketingu przestają mieć zastosowanie? NIE! Jest dokładnie odwrotnie! FB i Google potwierdzają reguły świata realnego stanowiące o sile i psychologicznych aspektach marki. Marki globalnej.

Czy Apple stając się coraz bardziej popularnym przestaje być pożądanym?

___

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Jeden komentarz

  1. Nie ma co porównywać Mike'a Tysona do Jimmy'ego Hendriksa. Każdy z nich jest mistrzem w swojej dziedzinie. Usługi facebooka są czysto komercyjne,promujemy swoją osobowość. Google to wyszukiwarka która posiada dużo funkcji praktycznych przeznaczonych do pracy, i nie ma nic wspólnego z promowaniem mojej osoby. Obydwu panów łączy jedynie fakt to że są ciemnoskórzy i robili dużo szumu. Podobnie jest z Facem i Google łączy ich to że są częścią internetu i robią dużo szumu.
    Pozdrawiam Serdecznie!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.