20, a może tylko 13 spostrzeżeń z 2013-go cz.3

To trzecia i ostatnia część mojego podsumowania. Najpierw trochę faktów podanych trochę chronologicznie, trochę bezładnie. A na koniec będzie film – 18 minut filmu.

why_how_what

O obrazku powyżej na końcu wpisu.

Jesteśmy w maju, który nic nie przyniósł, więc jedziemy do czerwca. Mamy kampanię PZU – zapewne znacie ją doskonale, więc nie będę opisywał. Tylko taki mały wtręcik – od omówienia kampanii zaprezentowanego tu na początku lipca przybyło 4,5 mln odwiedzin. Czyli pierwsze 6 tygodni dało, jak twierdzą autorzy 6,5 mln, kolejne 6 miesięcy 4,5 mln. Wnioski wyciągnijcie sami.

mocnopomocni

A co było w polskiej reklamie potem? Niewiele, niestety. Może poza kampanią Trójki, ale kolejne jej odsłony będą w styczniu, więc nie do końca jestem pewien, czy mogę tą kampanię zaliczyć do 2013-go. Pisałem o niej tu.

Za to na świecie wydarzyły się kurczaki Fuji i Mercedesa, genialnie spointowane przez Jaguara, Honda:

http://www.youtube.com/watch?v=Dxy4n0UT82o

i oczywiście całe Volvo Trucks opisywanie wszędzie, w tym przeze mnie i zgrabnie podsumowane przez oficjalny komunikat prasowy, którego urywek przytoczę:

Strategia komunikacji marketingowej jest częścią szerszego programu zmiany sposobu promowania swoich produktów przez Volvo Trucks. W uproszczeniu, chodzi o promowanie produktów B2B metodami marketingu B2C.- Nasza strategia marketingowa bazuje na spostrzeżeniu, że nawet w środowisku B2B decyzje są podejmowane przez konkretne osoby. Współczesne samochody ciężarowe są wytworami zaawansowanej technologii, opracowanymi z myślą o ułatwieniu pracy kierowcy, bezpieczeństwie kierowcy, ładunku i otoczenia, a także osiąganiu jak największej rentowności. Ale to nie jedyne czynniki wpływające na wybory dokonywane przez kierowców i przewoźników. Równie ważny jest wizerunek samochodu ciężarowego, którym jeżdżą – mówi Per Nilsson.

Philips zrobił recośtam, co nie wiadomo jak zaklasyfikować, a Jezus zagrał w reklamie razem z Mahatmą Gandhim, Matką Teresą i jakimś internautą – co z niewiadomych przyczyn przeszło bez echa nawet w Szwecji.

Dlaczego ośmielam się twierdzić, że 2013-ty nie przyniósł w polskiej reklamie niczego, co warto byłoby zauważyć? Dlaczego śmiem twierdzić, że nie powstała lub nie ujrzała dziennego światła żadna strategia godna uwagi? Odpowiedź tkwi w poniższym filmie.

Ten wykład ma już cztery lata (został wygłoszony we wrześniu 2009), ale równie dobrze mógłby mieć 24, albo 54. To osiemnasto-minutowa piguła, recepta i przepis na tworzenie strategii, ale również na biznesowy sukces. Po obejrzeniu, można go streścić do dwóch zdań. Zapamiętajcie je 🙂

[ted id=848 lang=pl]

Ach! Jak mogłem! Zapomniałem o Grześkach – to był luty 2013 (bodajże). Tu jeden z serii spotów – ten najbardziej kontrowersyjny. O zasługach tej kampanii najlepiej świadczy ilość wyświetleń na YT – poniższy ma nieco ponad 330 tysięcy.

No to mamy komplecik.

PS. Wybór reklam, wydarzeń i opinie autora są skrajnie subiektywne i ich intencją nie było narażanie kogokolwiek na szwank (jakby jakiś Sokołów czytał – teraz lub za pół roku), zamierzeniem było zadrażnienie receptorów wzrokowych i emocjonalnych i czasami wywołanie uśmiechu.

Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego zarządzania marką. Sprawca zmaterializowanej szkłem użytkowym marki overpremium KROSNO D'SIGN. Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”. Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku. Prawdopodobnie jedyny strateg, który swoją zmaterializowaną strategię może oglądać w muzeum.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *