blifacewitt…

Jak i do czego można wykorzystać serwisy społecznościowe? Co takiego spowodowało sukces twittera i/lub blipa? Co przyciąga konsumentów do facebooka? I w końcu, kto tego wszystkiego używa i po co?Nie wiem, czy ktoś zna odpowiedzi na te wszystkie pytania. Myślę, że szczególnie trudno jest odpowiedzieć na to ostatnie – po co? Chociażby dlatego, że motywacja każdego użytkownika jest nieco inna. Jeden z ciekawości, drugi dla poznania nowych ludzi, trzeci bo taka moda itd. Sądzę, że w każdym z miejsc jak blip, twitter czy facebook można odnaleźć grupy ludzi ciekawe dla reklamodawców, ale i takie które swoim oportunizmem, chęcią czepiania się i krytykowania wszystkiego, skutecznie działania reklamowe marketerom obrzydzą.

Twitter_256x256

O samym twitterze napisano już sporo. Na samym tylko slideshare wyszukanie słowa „twitter” zwraca 5000 wyników.

slideshare

Oczywiście większa część tych prezentacji, z punktu widzenia stratega jest bezwartościowa, ale jest kilka wartych pokazania. O np. ta:

[slideshare id=1311049&doc=socialmediastories-4-16-090418221038-phpapp01]

Niemniej wiemy już conieco i pojawiły się nawet całkiem fajne narzędzia… ale o tym za chwilę.

Zacznijmy od wiedzy czysto strategicznej. Po pierwsze gdzie jest używany (warto zwrócić uwagę na trendy: 1. światowy boom do kwietnia, potem lekkie osłabienie wzrostu; 2. Europa tuż za Ameryką Północną i póki co przed Azją):

sai082409

Po drugie, kto go używa (zauważcie, że grupy najistotniejsze i najbardziej oblegane z punktu widzenia komunikacji marketingowej stanowią 57% użytkowników!):

106155

Ale „używa” nie oznacza „tworzy treści” przynajmniej w przypadku omawianego twittera:

106162

Niemniej te prawie 15% aktywnych stanowi na tyle ciekawą grupę i tworzy na tyle ciekawe treści, że pozostałe 85% chętnie to czyta i obserwuje, ponadto 59% marketerów traktuje serwisy społecznościowe bardzo serio i uwzględnia je w swoich działaniach marketingowych.

US-Use-of-Social-Media-2009-July

A teraz o wspomnianym narzędziu.

Forrester opublikował bardzo fajne narzędzie on-line pozwalające na technograficzne przyjrzenie się użytkownikom serwisów społecznościowych. Dokonano podziału na 6 grup pod względem ich aktywności:

  • kreatorzy (creators) – publikuja blogi i własne strony internetowe, wrzucają Twoje video, zdjęcia, muzykę, tworzą i publikują artykuły
  • krytycy (critics) – piszą i oceniają produkty i usługi, komentują na blogach, zasilają  fora i artykuły wiki
  • zbieracze (collectors) – używają kanałów RSS, tagują strony internetowe i zdjęcia, głosują na strony internetowe
  • uczesticy (joiners) – utrzymuja swoje profile w portalach społecznościowych, odwiedzają je
  • widzowie (spectators) – czytają blogi, oglądają materiały video innych użytkowników, słuchają podcastów, czytają fora, przyglądają się rankingom i ocenom innych
  • nieaktywni (inactives) – żadne z powyższych

Społecznościowa aktywność każdej z tych grup wygląda nieco inaczej w zależności od wieku, państwa/regionu i płci. To właśnie pokazuje to narzędzie:

[swfobj src=”http://www.forrester.com/groundswell/b2c_profile_tool/b2c2008.swf” width=”510″ height=”360″ align=”none”]

(Jeśli nie wyświetla Ci się ta aplikacja lub wyświetla niepoprawnie to kliknij tu.)

Warto z niego korzystać proponując marketerom jakąkolwiek aktywność w sieciach społecznościowych bo łatwo i przekonująco pokazuje do kogo i w jakim stopniu możemy trafić.

Publish a blog

Publish your own Web pages

Upload video you created

Upload audio/music you created

Write articles or stories and post them

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.