Jak i do czego można wykorzystać serwisy społecznościowe? Co takiego spowodowało sukces twittera i/lub blipa? Co przyciąga konsumentów do facebooka? I w końcu, kto tego wszystkiego używa i po co?Nie wiem, czy ktoś zna odpowiedzi na te wszystkie pytania. Myślę, że szczególnie trudno jest odpowiedzieć na to ostatnie – po co? Chociażby dlatego, że motywacja każdego użytkownika jest nieco inna. Jeden z ciekawości, drugi dla poznania nowych ludzi, trzeci bo taka moda itd. Sądzę, że w każdym z miejsc jak blip, twitter czy facebook można odnaleźć grupy ludzi ciekawe dla reklamodawców, ale i takie które swoim oportunizmem, chęcią czepiania się i krytykowania wszystkiego, skutecznie działania reklamowe marketerom obrzydzą.
O samym twitterze napisano już sporo. Na samym tylko slideshare wyszukanie słowa „twitter” zwraca 5000 wyników.
Oczywiście większa część tych prezentacji, z punktu widzenia stratega jest bezwartościowa, ale jest kilka wartych pokazania. O np. ta:
[slideshare id=1311049&doc=socialmediastories-4-16-090418221038-phpapp01]
Niemniej wiemy już conieco i pojawiły się nawet całkiem fajne narzędzia… ale o tym za chwilę.
Zacznijmy od wiedzy czysto strategicznej. Po pierwsze gdzie jest używany (warto zwrócić uwagę na trendy: 1. światowy boom do kwietnia, potem lekkie osłabienie wzrostu; 2. Europa tuż za Ameryką Północną i póki co przed Azją):
Po drugie, kto go używa (zauważcie, że grupy najistotniejsze i najbardziej oblegane z punktu widzenia komunikacji marketingowej stanowią 57% użytkowników!):
Ale „używa” nie oznacza „tworzy treści” przynajmniej w przypadku omawianego twittera:
Niemniej te prawie 15% aktywnych stanowi na tyle ciekawą grupę i tworzy na tyle ciekawe treści, że pozostałe 85% chętnie to czyta i obserwuje, ponadto 59% marketerów traktuje serwisy społecznościowe bardzo serio i uwzględnia je w swoich działaniach marketingowych.
A teraz o wspomnianym narzędziu.
Forrester opublikował bardzo fajne narzędzie on-line pozwalające na technograficzne przyjrzenie się użytkownikom serwisów społecznościowych. Dokonano podziału na 6 grup pod względem ich aktywności:
- kreatorzy (creators) – publikuja blogi i własne strony internetowe, wrzucają Twoje video, zdjęcia, muzykę, tworzą i publikują artykuły
- krytycy (critics) – piszą i oceniają produkty i usługi, komentują na blogach, zasilają fora i artykuły wiki
- zbieracze (collectors) – używają kanałów RSS, tagują strony internetowe i zdjęcia, głosują na strony internetowe
- uczesticy (joiners) – utrzymuja swoje profile w portalach społecznościowych, odwiedzają je
- widzowie (spectators) – czytają blogi, oglądają materiały video innych użytkowników, słuchają podcastów, czytają fora, przyglądają się rankingom i ocenom innych
- nieaktywni (inactives) – żadne z powyższych
Społecznościowa aktywność każdej z tych grup wygląda nieco inaczej w zależności od wieku, państwa/regionu i płci. To właśnie pokazuje to narzędzie:
[swfobj src=”http://www.forrester.com/groundswell/b2c_profile_tool/b2c2008.swf” width=”510″ height=”360″ align=”none”]
(Jeśli nie wyświetla Ci się ta aplikacja lub wyświetla niepoprawnie to kliknij tu.)
Warto z niego korzystać proponując marketerom jakąkolwiek aktywność w sieciach społecznościowych bo łatwo i przekonująco pokazuje do kogo i w jakim stopniu możemy trafić.
Publish a blog
Publish your own Web pages
Upload video you created
Upload audio/music you created
Write articles or stories and post them
Tool do monitorowania trendów na twitterze: http://trendistic.com/ Do monitoringu social media przydać się może również: http://www.socialmention.com/