Search Engine Optimization – czyli taki sposób budowania strony i układania treści na niej by być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Search Engine Marketing – to po prostu działania promocyjne, których celem jest ułatwienie internautom odnalezienia naszej oferty.
Jedno i drugie (seo i sem) są często określanie mianem pozycjonowania strony. Każda z tych metod w nieco inny sposób buduje oglądalność naszej witryny, choć skutki mogą być podobne. SEO trwa dłużej, ale i na dłużej starcza, SEM można „odpalić” w każdej chwili. SEO jest inwestycją rozłożoną w czasie, SEM jest niejako chwilowym skomasowaniem wydatków w doraźnym celu.
Jack Trout w latach 70-tych wprowadził do reklamy pojęcie pozycjonowania marek. Oznacza ono takie działanie by nasza marka była pierwszym skojarzeniem w danej dziedzinie. Oznacza znalezienie unikalnego lub najwyższego miejsca w naszej mózgowej wyszukiwarce. Takiego by mając potrzebę kupienia butów sportowych mózg podpowiadał Adidas, mając potrzebę zrobienia papierowej kopii dokumentu – Xerox, czy patrząc na zakurzone mieszkanie „podświetlał” słowo Electrolux. Niewielu firmom się to na świece udało w takim stopniu jak wymienionym markom, ale wszyscy się starają.
W nomenklaturze internetowej pozycjonowanie ma podobne znaczenie – choć łatwiej skojarzyć słowo z efektem.
Jeśli weźmiemy pod uwagę, że 70% internautów rozpoczyna surfowanie od wyszukiwarki to słowa SEO i SEM nabierają specjalnego znaczenia. Porównajmy zatem obydwa pojęcia – czym się różnią, jakie mają zalety i jakie wady:
SEO zalety:
- koszty rozłożone w czasie
- zaufane wyniki
- długotrwały efekt
- wysoka klikalność
- atuty wizerunkowe – zaufanie użytkowników
SEO wady:
- brak gwarancji efektu
- pracochłonność
- zagrożenie w postaci zablokowania strony przez wyszukiwarki
- ograniczenia w ilości pozycjonowanych słów
- długie oczekiwanie na efekty zmian w strukturze strony
SEM zalety:
- kontrola inwestycji na bieżąco
- brak ograniczeń w pozycjonowanych słowach
- gwarancja wyniku
- gwarancja wyświetleń
SEM wady:
- krótkotrwały efekt
- mała klikalność
- duże koszty dla popularnych słów
Z czego zatem warto korzystać? Która metoda jest lepsza/skuteczniejsza? To zależy od naszej strategii. Np. Citroenowi poleciłbym działania SEM, a Mercedesowi SEO.