seo, sem…

Search Engine Optimization – czyli taki sposób budowania strony i układania treści na niej by być jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Search Engine Marketing – to po prostu działania promocyjne, których celem jest ułatwienie internautom odnalezienia naszej oferty.
Jedno i drugie (seo i sem) są często określanie mianem pozycjonowania strony. Każda z tych metod w nieco inny sposób buduje oglądalność naszej witryny, choć skutki mogą być podobne. SEO trwa dłużej, ale i na dłużej starcza, SEM można „odpalić” w każdej chwili. SEO jest inwestycją rozłożoną w czasie, SEM jest niejako chwilowym skomasowaniem wydatków w doraźnym celu.
Jack Trout w latach 70-tych wprowadził do reklamy pojęcie pozycjonowania marek. Oznacza ono takie działanie by nasza marka była pierwszym skojarzeniem w danej dziedzinie. Oznacza znalezienie unikalnego lub najwyższego miejsca w naszej mózgowej wyszukiwarce. Takiego by mając potrzebę kupienia butów sportowych mózg podpowiadał Adidas, mając potrzebę zrobienia papierowej kopii dokumentu – Xerox, czy patrząc na zakurzone mieszkanie „podświetlał” słowo Electrolux. Niewielu firmom się to na świece udało w takim stopniu jak wymienionym markom, ale wszyscy się starają.

W nomenklaturze internetowej pozycjonowanie ma podobne znaczenie – choć łatwiej skojarzyć słowo z efektem.

Jeśli weźmiemy pod uwagę, że 70% internautów rozpoczyna surfowanie od wyszukiwarki to słowa SEO i SEM nabierają specjalnego znaczenia. Porównajmy zatem obydwa pojęcia – czym się różnią, jakie mają zalety i jakie wady:

SEO zalety:

  • koszty rozłożone w czasie
  • zaufane wyniki
  • długotrwały efekt
  • wysoka klikalność
  • atuty wizerunkowe – zaufanie użytkowników

SEO wady:

  • brak gwarancji efektu
  • pracochłonność
  • zagrożenie w postaci zablokowania strony przez wyszukiwarki
  • ograniczenia w ilości pozycjonowanych słów
  • długie oczekiwanie na efekty zmian w strukturze strony

SEM zalety:

  • kontrola inwestycji na bieżąco
  • brak ograniczeń w pozycjonowanych słowach
  • gwarancja wyniku
  • gwarancja wyświetleń

SEM wady:

  • krótkotrwały efekt
  • mała klikalność
  • duże koszty dla popularnych słów

Z czego zatem warto korzystać? Która metoda jest lepsza/skuteczniejsza? To zależy od naszej strategii. Np. Citroenowi poleciłbym działania SEM, a Mercedesowi SEO.

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.