reklama kłamie…

…czy tylko nagina fakty?
Czy to co tworzymy to oszustwo, manipulacja czy może zamierzony skrót myślowy?
Każdy z nas z tej listy najchętniej wybierze to trzecie (albo coś podobnego) argumentując, że przecież w 30 sekundach, nie można całego zagadnienia dogłębnie wyjaśnić.
Do napisania tego wpisu zmotywowały mnie dwie rzeczy. Po pierwsze niesłabnące natężenie reklamowe banków (wraz z licytacją oprocentowania) i wczorajszy artykuł gazety.pl właśnie na ten temat.
Blogosfera też dała się w sporej części wciągnąć w spiralę bankowej komunikacji. To mnie nie dziwi. Mieliśmy przyjemność obejrzeć kilka na prawdę ciekawych i/lub spektakularnych produkcji. Większość z nich lepiej lub gorzej wykorzystała celebrities. Ale niewiele było spotów, które wpisywałyby się w jakąś większą całość. A może te właśnie filmy są początkiem jakiejś całości? Poczekamy, zobaczymy.
Wrócmy jednak do tematu – do  reklamowego naginania rzeczywistości. To, że pokazujemy ułudę typu, jak piękny może być świat po upraniu w X, jaką bryką będziemy jeździć pakując nasze oszczędności do banku Y, to nasza wina.
Ale nie jesteśmy fachowcami od bankowości (przynajmniej ja nie bardzo), więc za dobrą monetę bierzemy to co nam klient, w briefie napisze. Czy mamy do tego prawo, czy powinniśmy to weryfikować?
Nie wiem jak Wy – ja czuję sie co najmniej niezręcznie, jak czytam, że coś czego jestem współautorem, to po prostu ściema. Czuję sie jak taki nabrany na cudowne reklamowe obrazki szaraczek.

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.