podobieństwa…

GoodYear vs Michelin czy odwrotnie?
Mediafun pisał niedawno o zadziwiającym podobieństwie reklam RMFu i radia Heart 106. Cóż, takie rzeczy się zdarzają. Czy to plagiat, czy inspiracja to sprawa prawników. Niemniej dla większości Polaków podobieństwo tych reklam jest nie do zauważenia. Po prostu dlatego, że spotu radia Heart 106 nigdy nie zobaczą.
Za to mają spore szanse zobaczyć reklamy dwóch największych producentów opon. Michelin i GoodYear.
Rozumiem, że bazą do tych spotów był ten sam insight – bezpieczeństwo. Nic oryginalnego. Każda opona jest po to, żeby trzymać nasz samochód jak najbliżej drogi. I od opon sporo zależy w sytuacjach awaryjnych. Baza ta sama, więc pewnie bez pokazywania hamowania nie może sie obyć.
Ale dlaczego obydwie firmy zdecydowały sie na prawie IDENTYCZNE egzekucje? A może należy zapytać czemu firma X skopiowała pomysł od firmy Y – albo odwrotnie?
Nie udało mi sie odnaleźć obydwu spotów. Poniżej węgierska wersja spotu Michelin. Nasz był filmowo identyczny, dźwiękowo – rzecz jasna – lekko inny 🙂

[flv:/video/Michelin_reklama_hu.flv 320 240]

Spot GoodYeara różni się w zasadzie tylko jednym. Opona Michelin zatrzymuje się przed psem, GoodYear przed dzieckiem.
A przecież GY miał mnóstwo fajnych spotów! Całą serię! Wirusową co prawda, ale jednak. Oto jeden z tej serii:

[flv:/video/flyover_en_tcm67-10063.flv 320 240]

Nie mogę się powstrzymać, żeby nie powrócić do najlepszej, moim zdaniem, reklamy z oponiarskiej branży. Znakomicie wykorzystany insight i błyskotliwy pomysł. To reklama japońskiego Bridgestone.

[flv:/video/Bridgestone_Scream.flv 320 240]

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.