Przepowiednie na 2015

Dwa razy po dziesięć przepowiedni. Dyszka od Havasa i dyszka od Ericssona.

Ukazują się raporty lub raczej zbiory przepowiedni próbujące przewidzieć zmiany w naszych zachowaniach czy wydarzenia nadchodzącego roku.

Przypominam o ostatnich chwilach konkursu – więcej przeczytacie w poprzednim wpisie.

Poniżej znajdziecie dwadzieścia przepowiedni, dwa razy po dziesięć. Dyszka od Havasa i dyszka od Ericssona.

trends2015_reportCały raport możecie pobrać po kliknięciu obrazka. Jeśli jednak nie chciałoby się Wam go czytać w całości oto króciutkie streszczenie havasowych przewidywań.

  1. Self-Everything
    Przedrostek self (ja, mój, osobiste, sam) to znak czasu. Dziś żyjąc w sieci bez przerwy kreujemy własny wizerunek. Już nie pozostawiamy tego przypadkowi, zaczynamy świadomie to kontrolować. Z drugiej strony jesteśmy coraz bardziej zapatrzeni w samych siebie – od zdrowia aż po samodoskonalenie między innymi dzięki cyfrowemu podglądaniu i nauce na błędach innych.
  2. Zredefiniowana klasa średnia
    Klasa średnia zanika w krajach (wysoko)rozwiniętych, w biedniejszych wciąż rośnie (liczebnie). Te zmiany zamożności społeczeństw to wyzwanie dla marketerów.
  3. Rosnąca chęć bycia zauważonym
    Pozorna łatwość bycia zauważonym i zapamiętanym w internecie jest coraz większa. Kuszeni nią ludzie będą się chwytać coraz bardziej ekstremalnych środków i form wyrazu.
  4. Groźba błędów
    Błędy biologiczne jak np. skłonności do chorób to bolączka krajów rozwijających się. Kraje rozwinięte cierpią na błędy oprogramowania.
  5. Bezpieczne jedzenie
    Niebezpieczny jest cukier, soja, gluten, sól… Wielkie koncerny spożywcze będą się musiały zmierzyć z coraz bardziej restrykcyjnymi regulacjami i rosnącymi obciążeniami podatkowymi na produkty podejrzane o chorobotwórczość.
  6. Kto jest wrogiem a kto przyjacielem?
    Coraz trudniej odpowiedzieć na pytanie kto jest wrogiem, kto wrogiem w przebraniu przyjaciela, a kto prawdziwym przyjacielem.
  7. Kobieca dominacja
    Równość płci to coraz głośniejszy temat zarówno globalny jak i lokalny.
  8. Powrót do dzikiej natury
    Postępująca urbanizacja wzmaga pożądanie rzeczy nietkniętych cywilizacją, dzikich. Coraz częściej dbamy o pierwotne gatunki, a na wakacje jeździmy w miejsca nietknięte ludzką ręką.
  9. Małe jest nowym dużym
    Technologia, kultura i mentalność plus chęć bycia szefem samego siebie stymulują trend tworzenia małych przedsiębiorstw.
  10. Dom jest wszędzie
    Esencja domu staje się przenośna za racji swoich emocjonalnych, a nie fizycznych parametrów. Domowo może być gdziekolwiek: wszędzie i nigdzie, w tym samym czasie.

 

Innym raportem, również wartym zainteresowania jest zbiór predykcji konsumeckich przygotowanych przez Ericssona.

10 Hot Consumer Trends 2015

 

Podobnie, jak wyżej – raport możecie pobrać klikając obrazek.

Ta dziesiątka traktuje potencjalne wydarzenia nieco inaczej (cytuję za komunikatem prasowym):

  1. Strumieniowa przyszłość.
    Widzowie przechodzą do wygodnych w korzystaniu serwisów na życzenie, które dają dostęp do wideo niezależnie od typu wykorzystywanego urządzenia. 2015 będzie pod tym względem historycznym rokiem – więcej osób obejrzy wideo w formie strumieniowej niż w typie tradycyjnego broadcastu.
  2. Pomocne domy.
    Konsumenci wykazują duże zainteresowanie w posiadaniu sensorów w domu, które alarmują o problemach z elektrycznością, wodą lub informują kiedy czlonkowie rodziny wchodzą i wychodzą z domu.
  3. Mind sharing.
    Pojawią się nowe sposoby komunikowania, oferując nam więcej możliwości utrzymania kontaktu z rodzinom i przyjaciółmi. Wielu użytkowników smartfonów chciałoby posiadać ubieralne urządzenie, które pozwalałoby komunikować się z innymi bezpośrednio poprzez myśli i wierzą, że taka możliwość będzie dostępna masowo przed 2020 rokiem.
  4. Smart mieszkańcy.
    Idea smart miast jest intrygująca – ale wiele z tej “inteligencji” może być tak naprawdę efektem ubocznym zmian w codziennych zachowaniach mieszkańców. Internet powoduje, że jesteśmy lepiej poinformowani, więc w konsekwencji podejmujemy lepsze decyzje. Konsumenci wierzą, że mapy ruchu ulicznego, zużycia energii, aplikacje analizujące czystość wody wejdą do mainstream przed 2020 rokiem.
  5. Ekonomia dzielenia się.
    Jako, że internet pozwala nam dzielić się informacją z bezprecendesową łatwością, idea ekonomii dzielenia się jest potencjalnie ogromna. Połowa wszystkich użytkowników smartfonów jest otwarta na pomysł wynajmowania wolnych pokoi, urządzeń domowych i sprzętu rekreacyjnego, ponieważ jest to komfortowe i pozwala oszczędzić pieniądze.
  6. Cyfrowy portfel.
    48 procent użytkowników smartfonów wolałoby płacić telefonem za kupowane produkty i usługi. 80 procent wierzy, że smartfon zastąpi cały portfel jeszcze przed rokiem 2020.
  7. Moja informacja.
    Chociaż dzielenie się informacją dla korzyści jest akceptowalne, to użytkownicy smartfonów nie widzą powodu by ujawniać wszystkie swoje działania i informacje. 47 procent posiadaczy smartfonów chciałoby móc płacić online bez podawania jakichkolwiek danych personalnych. 56% chce by cała komunikacja w internecie była szyfrowana.
  8. Dłuższe życie.
    Użytkownicy smartfonów widzą niektóre aplikacje i usługi oparte o chmurę jako potencjalnie dające szanse na zdrowsze i dłuższe życie. Aplikacje treningowe, pulsometry i talerze, które kalkulują kalorie w jedzeniu pomagają przedłużyć życie użytkownika.
  9. Domowe roboty.
    Konsumenci są zainteresowani posiadaniem domowych robotów, które pomogłyby w codziennych pracach. 64% wierzy że roboty będą powszechne w gospodarstawch domowych przed 2020 rokiem.
  10. Dzieci łączą wszystko.
    Dzieci będą wciąż napędzały rozwój internet w kierunku namacalnym, gdzie fizyczne obiekty są połączone z siecią. 46 procent użytkowników smartfonów wierzy, że dzieci gdy dorosną będą oczekiwać, że wszystkie fizycznie przedmioty będą połączone z siecią.

Mi jakoś bliżej do wróżbiarstwa Ericssona, choć mam spore wątpliwości czy te dziesięć zjawisk będzie aż tak wyraźne już w nadchodzącym roku.

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.