Ukazują się raporty lub raczej zbiory przepowiedni próbujące przewidzieć zmiany w naszych zachowaniach czy wydarzenia nadchodzącego roku.
Przypominam o ostatnich chwilach konkursu – więcej przeczytacie w poprzednim wpisie.
Poniżej znajdziecie dwadzieścia przepowiedni, dwa razy po dziesięć. Dyszka od Havasa i dyszka od Ericssona.
Cały raport możecie pobrać po kliknięciu obrazka. Jeśli jednak nie chciałoby się Wam go czytać w całości oto króciutkie streszczenie havasowych przewidywań.
- Self-Everything
Przedrostek self (ja, mój, osobiste, sam) to znak czasu. Dziś żyjąc w sieci bez przerwy kreujemy własny wizerunek. Już nie pozostawiamy tego przypadkowi, zaczynamy świadomie to kontrolować. Z drugiej strony jesteśmy coraz bardziej zapatrzeni w samych siebie – od zdrowia aż po samodoskonalenie między innymi dzięki cyfrowemu podglądaniu i nauce na błędach innych. - Zredefiniowana klasa średnia
Klasa średnia zanika w krajach (wysoko)rozwiniętych, w biedniejszych wciąż rośnie (liczebnie). Te zmiany zamożności społeczeństw to wyzwanie dla marketerów. - Rosnąca chęć bycia zauważonym
Pozorna łatwość bycia zauważonym i zapamiętanym w internecie jest coraz większa. Kuszeni nią ludzie będą się chwytać coraz bardziej ekstremalnych środków i form wyrazu. - Groźba błędów
Błędy biologiczne jak np. skłonności do chorób to bolączka krajów rozwijających się. Kraje rozwinięte cierpią na błędy oprogramowania. - Bezpieczne jedzenie
Niebezpieczny jest cukier, soja, gluten, sól… Wielkie koncerny spożywcze będą się musiały zmierzyć z coraz bardziej restrykcyjnymi regulacjami i rosnącymi obciążeniami podatkowymi na produkty podejrzane o chorobotwórczość. - Kto jest wrogiem a kto przyjacielem?
Coraz trudniej odpowiedzieć na pytanie kto jest wrogiem, kto wrogiem w przebraniu przyjaciela, a kto prawdziwym przyjacielem. - Kobieca dominacja
Równość płci to coraz głośniejszy temat zarówno globalny jak i lokalny. - Powrót do dzikiej natury
Postępująca urbanizacja wzmaga pożądanie rzeczy nietkniętych cywilizacją, dzikich. Coraz częściej dbamy o pierwotne gatunki, a na wakacje jeździmy w miejsca nietknięte ludzką ręką. - Małe jest nowym dużym
Technologia, kultura i mentalność plus chęć bycia szefem samego siebie stymulują trend tworzenia małych przedsiębiorstw. - Dom jest wszędzie
Esencja domu staje się przenośna za racji swoich emocjonalnych, a nie fizycznych parametrów. Domowo może być gdziekolwiek: wszędzie i nigdzie, w tym samym czasie.
Innym raportem, również wartym zainteresowania jest zbiór predykcji konsumeckich przygotowanych przez Ericssona.
Podobnie, jak wyżej – raport możecie pobrać klikając obrazek.
Ta dziesiątka traktuje potencjalne wydarzenia nieco inaczej (cytuję za komunikatem prasowym):
- Strumieniowa przyszłość.
Widzowie przechodzą do wygodnych w korzystaniu serwisów na życzenie, które dają dostęp do wideo niezależnie od typu wykorzystywanego urządzenia. 2015 będzie pod tym względem historycznym rokiem – więcej osób obejrzy wideo w formie strumieniowej niż w typie tradycyjnego broadcastu. - Pomocne domy.
Konsumenci wykazują duże zainteresowanie w posiadaniu sensorów w domu, które alarmują o problemach z elektrycznością, wodą lub informują kiedy czlonkowie rodziny wchodzą i wychodzą z domu. - Mind sharing.
Pojawią się nowe sposoby komunikowania, oferując nam więcej możliwości utrzymania kontaktu z rodzinom i przyjaciółmi. Wielu użytkowników smartfonów chciałoby posiadać ubieralne urządzenie, które pozwalałoby komunikować się z innymi bezpośrednio poprzez myśli i wierzą, że taka możliwość będzie dostępna masowo przed 2020 rokiem. - Smart mieszkańcy.
Idea smart miast jest intrygująca – ale wiele z tej “inteligencji” może być tak naprawdę efektem ubocznym zmian w codziennych zachowaniach mieszkańców. Internet powoduje, że jesteśmy lepiej poinformowani, więc w konsekwencji podejmujemy lepsze decyzje. Konsumenci wierzą, że mapy ruchu ulicznego, zużycia energii, aplikacje analizujące czystość wody wejdą do mainstream przed 2020 rokiem. - Ekonomia dzielenia się.
Jako, że internet pozwala nam dzielić się informacją z bezprecendesową łatwością, idea ekonomii dzielenia się jest potencjalnie ogromna. Połowa wszystkich użytkowników smartfonów jest otwarta na pomysł wynajmowania wolnych pokoi, urządzeń domowych i sprzętu rekreacyjnego, ponieważ jest to komfortowe i pozwala oszczędzić pieniądze. - Cyfrowy portfel.
48 procent użytkowników smartfonów wolałoby płacić telefonem za kupowane produkty i usługi. 80 procent wierzy, że smartfon zastąpi cały portfel jeszcze przed rokiem 2020. - Moja informacja.
Chociaż dzielenie się informacją dla korzyści jest akceptowalne, to użytkownicy smartfonów nie widzą powodu by ujawniać wszystkie swoje działania i informacje. 47 procent posiadaczy smartfonów chciałoby móc płacić online bez podawania jakichkolwiek danych personalnych. 56% chce by cała komunikacja w internecie była szyfrowana. - Dłuższe życie.
Użytkownicy smartfonów widzą niektóre aplikacje i usługi oparte o chmurę jako potencjalnie dające szanse na zdrowsze i dłuższe życie. Aplikacje treningowe, pulsometry i talerze, które kalkulują kalorie w jedzeniu pomagają przedłużyć życie użytkownika. - Domowe roboty.
Konsumenci są zainteresowani posiadaniem domowych robotów, które pomogłyby w codziennych pracach. 64% wierzy że roboty będą powszechne w gospodarstawch domowych przed 2020 rokiem. - Dzieci łączą wszystko.
Dzieci będą wciąż napędzały rozwój internet w kierunku namacalnym, gdzie fizyczne obiekty są połączone z siecią. 46 procent użytkowników smartfonów wierzy, że dzieci gdy dorosną będą oczekiwać, że wszystkie fizycznie przedmioty będą połączone z siecią.
Mi jakoś bliżej do wróżbiarstwa Ericssona, choć mam spore wątpliwości czy te dziesięć zjawisk będzie aż tak wyraźne już w nadchodzącym roku.