Coca cola i jabłka

Jest taki brand, który nazywa się Interbrand. Ten brand ma coroczny zwyczaj publikowania rankingu najlepszych marek globalnych. Nie on jeden, nie pierwszy, nie ostatni. Poświęcam mu uwagę, bo Interbrand jest całkiem bardzo cytowany, więc znaczy, się liczy i ważny jest.

Skąd jego ważność? Zapewne ze skuteczności PRowej i umiejętności przebicia się do mediów. Ale nie tylko. Za rankingiem stoi pewna wiedza. I o niej dwa słowa.

Interbrand mierzy wartość marki według pewnej metodologii. Ocenia marki według dziesięciu czynników podzielonych na dwie grupy: czynniki wewnętrzne i zewnętrzne. Wewnętrzne określają zarówno spójność jak i wartości, zewnętrzne zahaczają o dorobek i zrozumienie jej przesłania. Interbrand tak opowiada o metodologii:

https://www.youtube.com/watch?v=32Nfe69k_Ks

W tegorocznej ocenie, wciąż najwartościowszą marką jest Coca-Cola, ale na drugiem miejscu pojawia się Apple. Nic w tym dziwnego, tylko nie rozumiem, czemu dopiero teraz? Tzn. co działo się z Apple wcześniej?

W 2011 Apple było tu:

A w 2012 już tu:

Czyli w ciągu roku skok o 6 miejsc, w ciągu dwóch lat o 15. Nieźle. Tyle, że takie skakanie budzi moje obawy. Obawy o to, że ta pozycja nie jest stabilna, bo za szybko osiągnięta – czyli w ten sukces jest wpisane zagrożenie. Podobne, jak jakieś działanie promocyjne (szybki wzrost, potem spadek). Obym się mylił.

 

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.