strategia marketingowa, strategia reklamowa, strategia komunikacji, taktyka, plan – czyli jak odkryć Amerykę?

Czym różni się strategia od taktyki? Strategią Krzysztofa Kolumba było dopłynięcie do Indii. Taktyką było „płynąć wciąż na zachód”

Strategia reklamowa wspomaga plan marketingowy, który z kolei jest częścią biznes planu firmy.

Niestety w realiach dzisiejszego biznesu rzadko kiedy mamy dostęp do planu marketingowego, nie wspominając o biznes planie. Więc rolą stratega jest odkrycie tej „tajemnicy”.

Czego do tego potrzeba? Pełnego obrazu runku, produktu lub usługi i informacji o firmie. Najprostszą formą takiej analizy jest słynny SWOT, który szybko i dość łatwo pozwala ocenić sytuację rynkową. Idealnie jest, gdy dysponujemy badaniami przeprowadzonymi przez firmę/właściciela marki. Dobrze jest również skorzystać z badań TGI, jeśli mamy do nich dostęp.

Strategia reklamowa składa się z trzech głównych części:

1. Ocena – część analityczna

Co dzieje się na rynku? Jaka jest jego historia? Jak jest aktualna sytuacja? Jakie są główne trendy rynkowe? Jak zapowiada się przyszłość? Rozważamy produkt, markę, firmę oraz zachowania/postawy konsumenckie.

2. Działanie – część kreatywna

Jak można wykorzystać główne szanse, jakie zidentyfikowaliśmy? Co zrobić z zagrożeniami? Czy istnieje możliwość skonwertowania zagrożeń na zalety? Co należy zrobić z marką/produktem/firmą?

3. Rekomendacja

Podsumowujemy powyższe rozważania w kilku maksymalnie prostych zdaniach. Wybieramy najbardziej logiczne rozwiązanie. Rekomendujemy i uzasadniamy wybór.

Strategia prowadzi do:

  • pozycjonowania/repozycjonowania marki
  • wykreowania/inwestycji w/wzmocnienia wizerunku marki/produktu
  • stworzenia założeń kreatywnych

Czyli strategia to lont do bomby kreatywnej, to twór inspirujący, to zadrażnienie receptorów!

Strategia reklamowa i/lub strategia komunikacji nie jest strategią/taktyką/planem kreatywnym ani mediowym. Pokazuje możliwy do osiągnięcia cel. Nie narzuca ani rozwiązań kreatywnych, ani rodzaju mediów. Pokazuje możliwości i otwiera furtki.

Kompletna oferta reklamowa powinna zawierać strategię, założenia/rozwiązania kreatywne oraz mediowe.

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Jeden komentarz

  1. hm, zastanawiam sie nad casem Kolumba. Wg mnie doplyniecie do Indii to byl cel, strategia to plynac na zachod, taktyki (skladajace sie w plan) to: wydebic kase na podroz, wynajac statek, wynajac ludzi, kupic prowiant, itd.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.