społeczna polaryzacja

Kampanie społeczne to dość specyficzny kawałek reklamowego biznesu. Jest tak samo wiele tematów, które nie są poruszane, bo nie ma na nie pieniędzy, jak tematów nie poruszanych, bo nie wiadomo z której strony się do nich zabrać i wreszcie takich, które są po prostu drugoplanowe.

Kampanie społeczne przeważnie wyciągają na wierzch to, co jest skrzętnie zamiatane pod dywan, wyświetlają sprawy, które są wstydliwe lub wreszcie takie, o które boimy się otrzeć, boimy się ich dotknąć, już nie wspominając o mówieniu albo krzyku.

Rolą takiej społecznej kampanii/reklamy jest zwrócenie uwagi na problem, wywołanie emocji i reakcji, przełamanie wstydu i/lub strachu. Te dobre trwale zmieniają podejście do problemu. Inne po prostu drażnią receptory wywołując natychmiastowy, lecz krótkotrwały efekt. A te jeszcze inne po prostu nie działają.

Zestawię tu dwa obrazy/spoty społecznościowe. Dlaczego akurat te? A dlatego, że w biegunowo różny sposób opowiadają o problemie. To prawda, że to inne zagadnienia, inny kłopot. Ważna jest jednak różnica w podejściu i potencjalna (nie)trwałość komunikatu. To co je łączy to to, że obydwie są psie.

844088_61191724

Do Waszej oceny zostawiam, czy i która z nich ma szanse wywołać zmianę postaw społecznych i wywrzeć efekt dłuższy niż wirusowe rozprzestrzenianie się filmu.

Najpierw dowcipnie i zadziornie:

https://www.youtube.com/watch?v=T1xl6giKWxw

A teraz ostro, acz z przymrużeniem oka:

Ten ostatni spot mocno spolaryzował oglądających – część jest oburzona, część zachwycona.

Komentarze mile widziane!

Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.