zmiany w socialmedia w 2010…

Grudzień to czas podsumowań i refleksji, ale również dobry moment na zastanowienie i plany na przyszłość. Co przyniesie 2010?

Ten rok sprawił, że media społecznościowe stały się nieodłączną częścią życia profesjonalnego i prywatnego.

social

Cieszą, coraz częściej pojawiające się głosy, że media społecznościowe to niezbędny element strategii marki. Że należy o nich poważnie myśleć. Na marketerów zaczynają działać liczby (350 mln na Facebook’u) i case’y takie jak np. Dell. To wszystko oznaki, że socialmedia dojrzewają. Tak jak dojrzewają ich konsumenci i marki z nich korzystające.

W przyszłym roku możemy się spodziewać kilku zjawisk. Pierwszym wartym opisania jest otwieranie się mediów społecznościowych na wzajemną integrację – już nawet LinkedIn zapowiada udostępnienie API. To spowoduje integrację serwisów w jeden spójny, społecznościowy świat wirtualnych doznań. Może wreszcie nie będziemy musieli mozolnie budować kolejnych list kontaktów, w coraz to nowych serwisach – bardzo na to czekam. Na pewno zwiększy się dostępność socialmedia – teraz głównie korzystamy z nich używając komputera, ale coraz silniejszy jest kanał mobilny.

Technologia przestanie być utrudnieniem/przeszkodą w dostępie do socialmedia – bo stanie się coraz bardziej powszechna i będzie coraz tańsza. Łatwiej będziemy mogli ze sobą rozmawiać i kontaktować się, bez względu na miejsce, w którym aktualnie przebywamy. Nasze telefony komórkowe staną się hubem i centrum informacyjnym. I to właśnie mobilny dostęp do internetu wpłynie na naszą percepcję świata serwisów społecznościowych i przekona do korzyści jakie ma do zaoferowania.

Rok 2009 był chwilą eksplozji darmowych treści. W 2010 będziemy musieli za nie zapłacić. Mieliśmy możliwość zawsze i wszędzie dotrzeć do każdej treści. Za darmo lub tylko w zamian za koszt dostępu do internetu. To niestety, pewnie ulegnie zmianie. Google ugięło się pod presją Murdocha i opracowało system zajawek – możliwe będzie obejrzenie/przeczytanie tylko kilku artykułów za darmo – za następne, będziemy musieli zapłacić. Fajny pomysł. Ciekawe jak szybko hackerzy uporają się z tym ograniczeniem 🙂

Zastanawiając się nad fenomenem socialmedia warto przypomnieć sobie ich genezę – to przecież duże i średnie firmy zbudowały solidne podstawy dzisiejszych mediów społecznościowych – pamiętacie intranety, fora dyskusyjne, life chaty itd.? Dziś, gdy ich pomysły stały się publicznie dostępne i rozwinęły skrzydła, te same firmy wloką się gdzieś w ogonie, nie nadążając za wizjonerami i liderami takimi jak IBM, Dell czy Zappos. W zasadzie tylko tych trzech graczy potrafi stworzyć skuteczną i przynoszącą zyski, społecznościową strategię. Reszta oszołomiona i zaskoczona twiterowofacebookowym boomem niecierpliwie poszukuje pomysłu i odpowiedzi jak biznesowo uzasadnić swoją s-m obecność. ROI stanie się naczelnym wyróżnikiem skuteczności działań w s-m.

Kolejny trend, to kreatywna integracja życia on i off-line. Oczywiście sporo do zrobienia mają w tym zakresie sieci komórkowe i producenci telefonów. Jednak już dziś widać, że technologie typu Augmented Reality mają bardzo dużą szansę zawładnąć prawą półkulą naszego mózgu.

Mamy już w miarę wiarygodne dane dotyczące konsumpcji socialmedia przez obydwie płci.

facebook

female

Widać, że płeć piękna ma przewagę. Niewielką, lecz znaczącą. Jeśli zestawimy to z decyzjami zakupowymi, jakie są podejmowane w domach (w około 80% decydują kobiety) można domniemywać, że nadchodzi epoka matriarchatu.

Podsumowując:

2010 rok będzie czasem dojrzewania marketerów do strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych (jakościowo i ilościowo). Konsumenci, zachłyśnięci fenomenem międzynarodowych znajomości zaczną konsumować socialmedia rozsądniej i bardziej świadomie (ograniczenie ilości kontaktów, dojrzalsze i bardziej skoncentrowane wpisy, wybiórczo konsumowane treści).

___

<!–copy and paste–><object width=”446″ height=”326″><param name=”movie” value=”http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf”></param><param name=”allowFullScreen” value=”true” /><param name=”wmode” value=”transparent”></param><param name=”bgColor” value=”#ffffff”></param> <param name=”flashvars” value=”vu=http://video.ted.com/talks/dynamic/PranavMistry_2009I-medium.flv&su=http://images.ted.com/images/ted/tedindex/embed-posters/PranavMistry-2009I.embed_thumbnail.jpg&vw=432&vh=240&ap=0&ti=685&introDuration=16500&adDuration=4000&postAdDuration=2000&adKeys=talk=pranav_mistry_the_thrilling_potential_of_sixthsense_tec;year=2009;theme=what_s_next_in_tech;theme=ted_under_30;theme=the_creative_spark;theme=new_on_ted_com;theme=a_taste_of_tedindia;theme=tales_of_invention;theme=design_like_you_give_a_damn;event=TEDIndia+2009;&preAdTag=tconf.ted/embed;tile=1;sz=512×288;” /><embed src=”http://video.ted.com/assets/player/swf/EmbedPlayer.swf” pluginspace=”http://www.macromedia.com/go/getflashplayer” type=”application/x-shockwave-flash” wmode=”transparent” bgColor=”#ffffff” width=”446″ height=”326″ allowFullScreen=”true” flashvars=”vu=http://video.ted.com/talks/dynamic/PranavMistry_2009I-medium.flv&su=http://images.ted.com/images/ted/tedindex/embed-posters/PranavMistry-2009I.embed_thumbnail.jpg&vw=432&vh=240&ap=0&ti=685&introDuration=16500&adDuration=4000&postAdDuration=2000&adKeys=talk=pranav_mistry_the_thrilling_potential_of_sixthsense_tec;year=2009;theme=what_s_next_in_tech;theme=ted_under_30;theme=the_creative_spark;theme=new_on_ted_com;theme=a_taste_of_tedindia;theme=tales_of_invention;theme=design_like_you_give_a_damn;event=TEDIndia+2009;”></embed></object>
Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.