Tydzień w reklamie vol. 42

Zbliża się Halloween, kupiliście już dynie? Tak w tych dniach zapewne brzmi amerykańskie powitanie. Ja mam nieco mieszane uczucia co do zaimportowania takiego sposobu spędzania święta zmarłych.

halloween

Szanuję jednak odmienność i chętnie patrzę, jak reklama odnosi się do tej okazji – z uśmiechem, kpiną, a może nawet całkiem serio?

https://www.youtube.com/watch?v=Kn50_8BB6p4

https://www.youtube.com/watch?v=cqsonfSQk2I

https://www.youtube.com/watch?v=3vvtOHbPRxY

Zmieńmy temat. Dano temu wspominałem o znakomitej kampanii Aides. Dziś znów warto do produkcji firmowanej przez tę francuską organizację powrócić.

Będziemy dziś skakać po tematach. Teraz będzie o storytellingu dla samego storytellingu. Pod tym spotem mogłaby się podpisać dowolna firma

Podobnie jak pod poniższym mogłoby się podpisać SONY

https://www.youtube.com/watch?v=7eII9h5Ear8

Ale podpisuje się pod zupełnie inną historią

https://www.youtube.com/watch?v=V_DT-mg_3IA

A skoro jesteśmy przy telewizorach to

https://www.youtube.com/watch?v=ojw4D7hA81E

https://www.youtube.com/watch?v=_XpbiH0L5ps

Świetną skądinąd reklamę Beatsów mógłby spokojnie firmować producent strojów sportowych

https://www.youtube.com/watch?v=YCOgaWSfxxs

Ale już znacznie trudniej odnaleźć inny podpis dla nowozelandzkich linii lotniczych

Czy tej podłogowej produkcji

I już tradycyjnie na deser reklama z gatunku – nie rozumiem, ale podoba mi się 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=kQaYX1v_ru8

Jako postscriptum wrócę jeszcze na chwileczkę do sprawy logo Polski. Dlatego, że wczoraj pojawił się komentarz, z którym ciężko polemizować. Został napisany jako publiczny post, więc czuję się uprawniony do zacytowania go:

Logo dla Polski

Ciągle pojawiają się jakieś próby tłumaczeń tematu “ Logo dla Polski”
Omawiane są jakieś poboczne wątki, a nikt nie odnosi się do sedna sprawy.
Szanowni Patroni tego projektu uporządkujmy sprawy.

Czy potrzebne jest “Logo dla Polski” które będzie wspierać działanie polskich przedsiębiorców za granicą?
Tak. Jest potrzebne!
Czy powinniśmy używać godła jako logo? Np na gaciach.
Nie. Nie powinniśmy. Godło to nie logo.
Czy powinniśmy używać flagi państwowej?
Nie bo flaga to nie logo.
Czy powinniśmu używać barw narodowych?
Tak. Bo są dla Polski charakterystyczne, ale są ostatecznie tylko kolorem i nie naruszają godności godła i flagi. Np na gaciach.

Mam nadzieję, że baza do dalszych rozważań jest ustalona. Teraz przejdziemy do sedna.

Czy Polska jest sprężyną?
Nie. Polska nie jest sprężyną.

To strasznie smutne, że nie można znaleźć jakiegoś syntetycznego odniesienia do Polski. Takiego, jaka ona jest naprawdę. Jaką ją kochamy. Jaką byśmy chcieli się chwalić z pełnym przekonaniem. Smutne, że trzeba wymyśleć czym Polska jest skoro wg Was niczym nie jest.

Czy logo przypomina kontur Polski
Po takiej sugestii trochę przypomina.
Jeśli Polska jest sprężyną to czy logo przedstawia sprężynę?
Nie logo nie przedstawia sprężyny. Nawet po takiej sugestii.

Sprężyna ma swoją podstawową cechę. Jest okrągła, obła, owalna. Nie jest kanciasta. Ja takiej sprężyny nie znam , więc nie mogę mieć takich skojarzeń. Są za to prostsze skojarzenia. Miarka budowlańca, kręta droga, litera Z.
Ja nie śmiem mówić źle o zmarłych, ale ja zwyczajnie nie wierzę, że ten umowny kontur Polski zabity dechami narysował Wally Olins. Choć z drugiej strony zaczynał pracę wiele lat temu i może tak wtedy mógł to widzieć.

Czy formuła wyboru logo przez społeczeństwo jest dobra?
Nie. Jest beznadziejna!
Dlaczego?
Ponieważ nasze społeczeństwo kompletnie nie nie ma o tym pojęcia. To tak jakby zadać zwykłym ludziom pytanie o wprowadzenie jakiejś ważnej szczepionki lub zastosowanie nowatorskiej metody leczenia groźnej choroby. Dodatkowo to oczywisty skandal, że jesteśmy zmanipulowani. Jesteśmy zmuszeni do wyboru z trzech propozycji, bez czwartej opcji pt.“Nie wybieram żadnej propozycji”.
Chciałbym zobaczyć wtedy te wyniki.

Czy “Logo dla Polski” musi być zaprojektowane przez zagranicznego wykonawcę?
Nie! Zdecydowanie nie!
Dlaczego?
Ponieważ mamy w Polsce doskonałe tradycje projektowania graficznego. Mamy w Polsce starych mistrzów i młodych zdolnych projektantów z pokaźnym dorobkiem i doświadczeniem. Bo nowe logo zaprojektowane przez polskiego projektanta byłoby najlepszą wizytówką poziomu rozwoju naszego kraju, także w tej dziedzinie.

I jeszcze jedno na koniec. Wam, szanowni Protektorzy jest wszystko jedno jakie będziemy mieli to logo. Nawet wśród tych trzech tragicznych propozycji są lepsze i gorsze. Ale Wy pozwalacie, aby estetyczni analfabeci jakimi są Polacy, dokładnie Ci którzy swoimi prywatnymi reklamami, szyldami i innymi dziwolągami zaśmiecają z dumą całą Polskę, byli jurorami w tym wyborze.

Koledzy i koleżanki, których znam, lubię i szanuję nie idźcie tą pokręconą jak sprężyna drogą.

Autorem jest Marek Bimer, właściciel agencji Bimers.

 

Miłego tygodnia!

PS #2: W ramach serwisu pojawiła się nowa odsłona, niewidoczna na pierwszy rzut oka. Zapraszam do poczytania o możliwościach współpracy, o ofercie biznesowej jaką ma Wam, drodzy czytelnicy do zaproponowania. Klikajcie tu.
Marcin Kalkhoff
Marcin Kalkhoff

Admirator prostych i działających rozwiązań. Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego kreowania i zarządzania marką. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku i, który swoją zmaterializowaną strategię, może oglądać w muzeum w Atenach. Wykładowca na Uniwersytecie SWPS oraz Uniwersytecie Warszawskim.
Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”.
Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna.

Artykuły: 534

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.