Tak się zastanawiam ile jest światowych (a może i polskich) marek, którym udało się stworzyć i tak ograć logo, że aby je przeczytać nie potrzeba ani jednej literki? Mam nadzieję, że niniejszym wpisem wkładam kij w mrowisko designerów 🙂
Te dziewięć logo czytamy bez problemu, prawda?
Jaką trzeba być marką aby logo było czytelne mimo, że nie zawiera ani jednego znaku alfanumerycznego, jest tylko ikoną, sygnetem?
Nie trzeba być starą marką co pokazuje:
Branża też nie jest bardzo ważna, bo przecież równie dobrze czytamy
jak i
Grupy docelowe też nie mają znaczenia bo przecież
i
mogą mieć zarówno zazębiające się jak i rozłączne grupy.
To może w takim razie obrazek powinien odpowiadać nazwie, tak jak w przypadku
Też raczej nie. Apple ma najbardziej oczywiste logo a świecie – wręcz naiwne, ale nie umniejsza to ani wartości marki ani nie przynosi nikomu ujmy.
Nie każdy rozpoznaje na pierwszy rzut oka to
ale z takim znaczkiem już jest łatwiej
Podobnie jest w tym przypadku
Zatem o co chodzi?
Otóż stawiam odważną tezę, że rozpoznawalność logo idzie w parze ze strategią i konsekwencją w komunikacji. A tak na prawdę jest jej konsekwencją. A dobra komunikacja sprawia, że nazwa i litery w logo nie są nikomu do niczego potrzebne.
Co Wy na to?
hm… czyli warunkiem koniecznym i wystarczającym osiągnięcia rozpoznawalności logo jest strategia i konsekwentna komunikacja? A czy nie jest tak, że taką tezę łatwo „dopisać” do marek, które już tę rozpoznawalność osiągnęły?
W odpowiedzi odniosę się najpierw do drugiego zdania wpisu 🙂
I dopowiem pytaniem – czy nieograny twór, taki bez swojej historii, bagażu i może czasem kilku siwych włosów można zupełnie bez zająknienia nazwać marką?
Wszystko zależy od tego, co (i czy w ogóle) o tym nieogranym, bez historii i bagażu a czasami bez siwych włosów myślą jego użytkownicy/konsumenci.
Czasami sam fakt, że coś myślą już buduje tożsamość i rozpoznawalność 🙂
taaa to taki jakby zaistnieć jako „celebryta”, który nieustannie nosi na głowie papierową torbę. Można? można.
ps. z tym, że każdy pozniej może sobie taką torbę na łeb przywdziać i jesteś już zupełnie nierozpoznawalny mimo wszystkich twoich cech.