Podoba się vs. rozumiem czyli Karim Rashid dla KROSNO D’SIGN

Muzeum. Wchodzą trzy pary. Jedna zatrzymuje się pod obrazem Leonardo da Vinci, druga przystaje w pobliżu Renoira, trzecia kontempluje Picassa. Pomiędzy nimi, na dziwnym, zbitym z trójkątnych listewek obrotowym krześle wolno kręci się tajemnicza postać ubrana w białą bluzę z kapturem.

Powoli wstaje, podchodzi do jednej z par i pyta:

– Podoba się Państwu?

Ci zaskoczeni, odpowiadają, że nie, ale są zaciekawieni kształtem jaki udało się uzyskać za pomocą jednej kreski.

– Niech Państwo spojrzą na to płótno Leonarda, mówi i ciągnie ich w drugą część sali, pokazuje ten sam kształt, tym razem przywodzący na myśl zupełnie inne skojarzenie. Potem prowadzi ich do Renoira i znów pokazuje podobną linię ukrytą w obrazie.

– Widzą Państwo dlaczego te różne obrazy, różnych mistrzów znalazły się jednej sali? – głośno zwraca się do wszystkich obecnych par.

Zapada pełna zaskoczenia cisza.

– A teraz zostawię Państwa z krzesłem stojącym w tej sali, zbudowanym w oparciu o ten sam wzór, sklepieniem, które dzięki temu rytmowi nadanemu przez identyczny kształt hipnotyzuje i płaskorzeźbie na drzwiach – oznajmia i nie ujawniając okrytej kapturem twarzy wychodzi.

Leonardo Da Vinci - Embrion w łonie matki
Leonardo Da Vinci – Embrion w łonie matki

Święta geometria – nauka, filozofia, pojęcie, teoria? Bez względu na klasyfikację tego sformułowania to słowa, które określają uniwersalne wzorce stosowane w projektowaniu wszystkiego co nas otacza. Te wzorce, jak kreskę, linię, drogę w opisanej wyżej scenie najczęściej spotykamy w architekturze, sztuce i przyrodzie. Ta sama geometria, matematyczne proporcje, swoista harmonia występuje również w muzyce, charakteryzuje światło, a nawet kosmos. Te wzorce animują nasz świat fizyczny tak, jak tradycje duchowe wierzą, że dusza ożywia ciało.

Umiejętność dostrzeżenia tych wzorców jest kluczem do zrozumienia sztuki i otaczającego nas świata. Kształty, wzory i kompozycje wizualne mogą uwodzić nasze oczy, jednocześnie urzekając naszą wyobraźnię. Mogą być wzruszająco emocjonujące, budzące podziw, mogą w końcu sprawiać, że ludzie naturalnie kojarzą je z transcendencją, czy duchowością. Pod tym rytmem wzorów kryją się również relacje, które da się zmierzyć, ponumerować, replikować i definiować. Ta matematyczna i ezoteryczna dziedzina dociekań i obserwacji została nazwana świętą geometrią. Jak ją już dostrzeżesz, oświeci cię, zachęcając do zmiany sposobu patrzenia na świat.

Istnieją trzy poziomy tworzące świętą geometrię:

  • Pierwszy jest reprezentowany przez okrąg – uniwersalny archetyp jedności, całości i zakończenia, czysty przepływ energii. Ten numer jeden (oraz okrąg) jest podstawą każdej innej liczby i kształtu.
  • Drugi jest reprezentowany przez linię lub przez dwa połączone ze sobą okręgi (zwane Vesica Piscis). Ta relacja/liczba/kształt opisuje konieczną równowagę biegunowości (mężczyzna/kobieta, światło/ciemność), która jest sercem całego istnienia.
  • Trzeci jest reprezentowany przez trójkąt. Jest to uniwersalny archetyp równowagi, siły i stabilności. Symbolizuje trójcę ciała/umysłu/ducha.

Skąd ta ezoteryczność tu na blogu poświęconym reklamie, komunikacji i strategii?

W kwietniu 2018 pojechałem pooglądać sobie trochę designerskich kształtów, wzorów, kuchni, mebli itp., na Salone del Mobile do Mediolanu. Salone del Mobile to targowa część Milano Design Week – największego na świecie wydarzenia poświęconego wzornictwu, sztuce. To festiwal designerów, artystów, jedna wielka instalacja artystyczna tworzona pod auspicjami wielkich marek.

Przywiozłem stamtąd myśl, która dziś materializuje się powstaniem nowej marki i pierwszej kolekcji pod jej szyldem. Kolekcji o nazwie SAKRED (właśnie od świętej geometrii) autorstwa Karima Rashida wyprodukowanej przez KROSNO Glass. SAKRED swoimi kształtami nawiązuje do trzech podwalin Sacred Geometry: okręgu, linii i trójkąta, energii, relacji i równowagi.

SAKRED to kolekcja, która rozpoczyna designerską drogę marki KROSNO D’SIGN.

Karim Rashid to, moim zdaniem, designer na miarę naszych niespokojnych czasów, osoba z wyjątkową umiejętnością łączenia krzykliwych, może nawet niespokojnych barw z rytmem i uspokajającą powtarzalnością. Taka jest też jego kolekcja szkła i w takim tonie są aranżacje zdjęć kolekcji.

KROSNO D’SIGN by Karim Rashid

Natomiast marka, jaką Karim otwiera, to zupełnie nowy rozdział w historii KROSNO Glass. Pod jej opiekuńczymi skrzydłami znajdą się produkty z najwyższej półki, trudno dostępne i bardzo drogie, starannie zaprojektowane i wykonane. Produkty, które opowiadają historię zarówno swojego twórcy jak i firmy, która je wyprodukowała.

Warto znać tę historię. Chociażby po to, aby rozumieć dlaczego kieliszki, karafki, wazony, szklanki Karima wyglądają tak, a nie inaczej i po to, aby nie ulegać pokusie zbyt łatwej oceny: ładne/brzydkie.

Stworzenie marki z wysokiej półki zawsze było moim marketingowym marzeniem, które dziś się spełnia. KROSNO D’SIGN to blisko rok mojej ciężkiej pracy nad samym brandem jak i znalezieniem i namówieniem do współpracy zarówno designera jak i samego – znanego wszystkim Polakom KROSNA. KROSNA, którego (podobnie jak CPN) nie trzeba przedstawiać Polakom, ale trzeba o nim we właściwy i odpowiednio wysublimowany sposób opowiedzieć światu. Np. za pomocą Sacred Geometry, Karima Rashida i kolekcji Sakred.

To nie wszystko co się wydarzy pod tym brandem. Kolejne odsłony już w kwietniu 2019. Stay tuned!


Update:

O projekcie, nowej marce KROSNO D’SIGN, współpracy KROSNO Glass SA z Karimem Rashidem pisze wiele wielkich mediów, najważniejsze poniżej:

Karim Rashid designs „timeless” glassware collection for Krosno

https://www.elledecoration.ru/news/design/kollekciya-posudy-i-dekora-iz-stekla-karima-rashida-id6811270/

https://archidea.com.ua/fair/object-of-desire/806903-ruka-mastera-vpechatlyayuschaya-posuda-kotoruyu-vam-zakhochetsya-imet-v-svoem-dome

Karim Rashid e la sua timeless collection per Krosno

oraz w Polsce

https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1782082,1,od-peerelowskiego-kombinatu-do-ekskluzywnej-marki.read

https://nowymarketing.pl/a/21152,krosno-d-sign-by-karim-rashid-krosno-glass-tworzy-nowa-marke-i-kolekcje-sakred 

http://www.exspace.pl/articles/show/2376/

http://www.designalive.pl/pierwsza-kolekcja-karima-rashida-dla-polskiej-marki-krosno/

https://www.weranda.pl/urzadzamy/dekoracje/krosno-dsign-limitowana-kolekcja-karima-rashida

Karim Rashid dla Krosna

http://www.dobrzemieszkaj.pl/design/301/karim_rashid_projektuje_dla_polskiej_marki_zobacz_najnowsza_kolekcje_szkla_uzytkowego,118744-292510.html

https://plndesign.pl/karim-rashid-z-limitowana-kolekcja-sakred-krosno/

 

Comments

comments

Wszystkożerna hybryda technicznego wykształcenia z kreatywnym, komunikacyjnym i biznesowym doświadczeniem. Specjalista strategicznego zarządzania marką. Sprawca zmaterializowanej szkłem użytkowym marki overpremium KROSNO D'SIGN. Twórca i Partner marketingowej kancelarii audytorskiej BrandAuditors, autor tego właśnie bloga, współtwórca Klubu Strategów Marketingu oraz współautor książki „Po prostu strategia. Instrukcja budowy i obsługi silnej marki”. Współpracuje z firmami z wielu sektorów: internet i media, FMCG, bankowość, ubezpieczenia, IT, telekomunikacja, opieka zdrowotna. Jedyny strateg w Polsce, który służbowo siedział na Pudelku.