100 lecie niepodległości Polski

Zbyt rzadko tu, do siebie zaglądam. Ten moment jest wyjątkowy na tyle, na ile wyjątkowa jest rocznica niepodległości Polski. 

Jej wyjątkowość wynika nie tylko z okrągłości cyfry, choć łatwiej mówić głośno mówić, gdy ktoś obchodzi setne, a nie np. osiemdziesiąte siódme urodziny. Wynika znacznie bardziej z czasów, kontekstu politycznego, społecznej polaryzacji, niepokoju, a często i obawach z jakimi co dzień się budzimy.

Sfinansowaliśmy całkiem nienajgorszy, choć dla części osób kontrowersyjny (z powodu przeszłości aktora) film reklamowy.

Fundatorami jesteśmy my w postaci Polskiej Fundacji Narodowej, którą wspomagamy np. kupując benzynę, czy płacąc za ubezpieczenie. Zupełnie nie mam zamiaru czepiać się tej produkcji, zupełnie otwarcie przyznaję, że akurat na takie wydawanie moich pieniędzy otwarcie pozwalam, a postać Mela Gibsona i jego prywatne zachowania zupełnie mi z tą produkcją nie kolidują.

Ciekawostką tego filmu jest wymazanie Pałacu Kultury. Autorzy tłumaczą, że „fakt usunięcia w jednym z ujęć Pałacu Kultury i Nauki to nie efekt naszej wizji artystycznej ale skutek praw autorskich, które chronią wizerunek samego pałacu”. Internauci dopatrują się innych, często spiskowych, czy politycznych, pobudek.

PFN współfinansował również taką oto animację:

Odrodzenie

Piękny film, który szczególnie powinien trafić do młodego pokolenia. Polecamy udostępniać i polubić 🙂

Opublikowany przez Strzał Piątek, 9 listopada 2018

Sądzę, że warto zwrócić uwagę na moim zdaniem kluczowy aspekt tych produkcji: dla kogo ona została przygotowana? Czy to jest spot dla Polaków? Dla Polonii? A może dla tych co niewiele wiedzą o Polsce i jej historii? Drugie, niemniej ważne pytanie brzmi: co te spoty miały na celu? Poinformować o historii? Zwrócić uwagę, że jest taki kraj, który… itd.?
Dopiero odpowiedź na przynajmniej te pytania pozwoli właściwie je ocenić, zwarzyć, czy warto było je wyprodukować. Bo fakt, że te produkcje podobają się w kraju, który je sfinansował nie przesądza o tym, czy są naprawdę dobre, czy spełniają swoje zadanie. Pamiętajmy również, że sama popularność w ogóle o niczym nie przesądza 🙂

Tak samo nie wiadomo, czy i jak dobra jest akcja NaTemat,

choć nie sposób odmówić jej spektakularności.

Śmiem podejrzewać, że emisja na Times Square ma znacznie większe pole rażenia niż spoty PFNu.

Warto zauważyć też kilka innych produkcji, które z polskiej perspektywy można uznać za przynajmniej trafione,

100 RYSUNKÓW NA 100 LAT NIEPODLEGŁOŚCI

100 lat niepodległości Polski – nie mogłyśmy uczcić tego inaczej niż rysunkowo. To nasze 100 skojarzeń. A który rysunek Wam najbardziej kojarzy się z Polską? �#theinkers #100lat #niepodlegla #Polska #100latPolsko #100latniepodległości

Opublikowany przez Dorota Kostowska .PL Niedziela, 11 listopada 2018

Poland 🇵🇱️ 🇵🇱️️ 💪💪

Opublikowany przez I love Poland Niedziela, 30 września 2018

a tej ostatniej – mimo bardzo skromnych środków – nie odmówiłbym nawet potencjału międzynarodowego.

Pojawił się też bardzo zabawny spot – hymn Polski zagrany przez litewskie lokomotywy.

Powyższy spot to prezent z dedykacją: „Koleje Litewskie „Lietuvos geležinkeliai“ przesyłają oryginalny prezent z okazji Setnej Rocznicy Odzyskania Niepodległości Rzeczpospolitej Polskiej – hymn narodowy w wykonaniu septetu lokomotyw”. To jest ten rodzaj prezentu, który z racji wspólnej historii, trafia do mnie dość silnie powodując miłe wzruszenie.


Znacie jeszcze jakieś produkcje, czy wydarzenia związane z naszą, polską rocznicą warte tu odnotowania? Napiszcie w komentarzach.

 

Comments

comments